Hej,

Köpte en taklampa på Blocket med skalade kablar inuti lampkoppen.

Kopplade ihop allt med Wagoklämmor, se bild.

Är det OK eller finns det nåt som talar emot det?
 
  • Närbild av fyra kabelledare i en taklampa, anslutna med orangea Wagoklämmor, mot en bakgrund av ljusa kuddar och en metallkroppsdel av lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wagoklämmor som används för att koppla ihop skalade kablar inuti en taklampa i en lampkopp, monterad i taket med kablar längs taket.
Det ser bra ut!
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Lite mer tejp så får det duga.

Eftersom lampan är i metall och jag ser en skyddsledare så är kanske armaturen också skyddsjordad någonstans. Men jag tycker ändå att man försöker isolera de enkelisolerade ledarna man ser mellan tejpen och wagoklämmorna lite bättre.

Ett bättre val hade annars varit HE 253 men de verkar sällsynta i fysiska butiker.

Tre stycken vita plastförgreningsboxar, varav en är hopmonterad och de två andra separerade, med skruvhål upptill och inbyggda kontaktdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du även ordnat lämpligt skydd så att kabeln inte skaver mot kanten på armaturens lock?
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite mer tejp så får det duga.

Eftersom lampan är i metall och jag ser en skyddsledare så är kanske armaturen också skyddsjordad någonstans. Men jag tycker ändå att man försöker isolera de enkelisolerade ledarna man ser mellan tejpen och wagoklämmorna lite bättre.

Ett bättre val hade annars varit HE 253 men de verkar sällsynta i fysiska butiker.

[bild]

Har du även ordnat lämpligt skydd så att kabeln inte skaver mot kanten på armaturens lock?
Tack Bo, jag tejpar på lite mer, hela vägen till wagoklämmornas kant då.

Jag letade efter kopplingsplint i butikerna likt den du länkar men hittade inga som passade för detta ändamål. De hade på biltema men för små plintar, för lampsladd med 0.75 mm men min är 3g1.5 rkk anslutningskabel och lampans egna sladd är 3g1.0 rkk.

Lampan är av samma modell som på bilden fast kromad. Kablarna fortsätter ner genom det vertikala röret i armaturen, där skyddsjorden antagligen sitter mot metallen.

Takkoppen har ett hål för ingång med kabel från sidan så inte den kläms eller skavs.
 
  • Svart, modern takkrona med flera vertikala och horisontella armar som håller synliga glödlampor i droppformig design med varmvitt sken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.