nikasp
Hej, kan jag få era spontana synpunkter på speciellt uppvärmningskostnaden på detta gamla torp. Min undran är om det är extremt dåligt med enerigieffektivitet på 113 kWh/år/m2 jämfört med nybyggnadsnormen 55 kWh/år/m2? Eller är det rätt normalt för ett gammalt hus utan fancy bergvärme, FTX eller annat?

Jag ser ju förbättringspotential men nya fönster och bergvärme kostar...

Byggnadstyp: 1-plans torp med loft, 103 kvadratmeter boarea

Byggnadsår: 1909 ombyggt 1976
Fasad: Trä
Fönster: 2-glas
Tak: Tegel
Uppvärmning: Direkt El
Driftskostnad med 4 personer i hushållet
Uppvärmning: 30 000 kr/år
VA: 2 450 kr/år
Renhållning: 1 400 kr/år
Väg och samfällighet: 3 000 kr/år
Totalt: 36 850 kr/år
 
Ligger torpet i Skåne eller i övre Norrland ?
 
Du skriver uppvärmning 30.000 kr/år, men är det enbart uppvärmning eller inklusive övrig hushållsel?
 
nikasp
Sorry, det ligger i Vallentuna 3 mil norr om Stockholm. Siffrorna är verklig förbrukning maj 2009 - april 2010.

Uppvärming: 12300 kWh (varav varmvatten 2900 kWh)
Hushållsel: 5700 kWh

Tipsas om luftvärmepump men en sån drar ju också el...
Komplettering med: Luft/luftvärmepump (el)
Antal: 1 st
Minskad energianvändning: 4 400 kWh/år
Besparing: 5 700 kr/år
Investering: 21 000 kr
Återbetalningstid (payoff): 3 år och 8 månader
 
Jag får inte siffrorna att stämma. Om förbrukningen totalt varit 18000 kWh, men kostnaden blev 30000, så är det ett KWh-pris på 1.67 kr (vilket är rätt dyrt, borde gå att hitta billigare elabonnemang), samtidigt som siffrorna för luftvärmepumpens besparing bygger på ett pris på 1.3 kr per KWh (mer rimligt kanske).
 
nikasp
Ska leta lite, jag tyckte mig se att de ska ha räknat på 1,3 kr. Återkommer lite senare.
 
nikasp
Jag letar och letar men hittar inget vettigt. Det finns en anmärkning om normalårskorrigerat värde på 11816 kWh men då borde det bli ännu lite billigare. Kan kanske vara ett grovt räknefel? Ska skicka mail till mäklaren och fråga.
 
Jag sitter och tittar i energideklarationen som följde med när jag köpte mitt hus. Enligt den använder mitt hus 252 kWh/m2 och år medan liknande hus använder 145 - 177 kWh/m2 och år. Det är ett före detta fritidshus från 1969. Nu tror jag att förra ägaren hade en del eltjuvar igång som drog upp det, men om huset du tittar på är från 1909 är det nog inte onormalt mycket.

Erik
 
113 kwh/kvm/år låter mkt mkt bra...
För ett torp från 1090 ombyggt på 70-talet med direktel hade jag nog förväntat mig 200 kwh/kvm/år iaf...

Men 30000 kr per år i uppvärmning indikerar väl snarare det dubbla !?? Typ ca 23000 kwh eller ca 223 kwh/kvm/år ?

/K
 
nikasp
Jag har förstått det nu när "motsvarande" hus bör ligga i häraden 130-165. Dock så kan varken besiktningskvinnan eller mäklaren förklara var 30000 kommer ifrån. Skulle vilja se ett papper på årsförbrukningen *om* det här blir aktuellt. Börjar tveka lite men det är mest pga pendlingsavstånd. I övrigt är läge och tomt väldigt exakt vad vi vill ha. http://www.hemnet.se/beskrivning/hem/667062 Det finns högt fuktvärde uppmätt, måste undersökas bättre mha besiktningsman, och taket verkar sjunga på sista versen så i så vid köp blir det utgifter direkt.
 
nikasp skrev:
Jag har förstått det nu när "motsvarande" hus bör ligga i häraden 130-165. Dock så kan varken besiktningskvinnan eller mäklaren förklara var 30000 kommer ifrån. Skulle vilja se ett papper på årsförbrukningen *om* det här blir aktuellt. Börjar tveka lite men det är mest pga pendlingsavstånd. I övrigt är läge och tomt väldigt exakt vad vi vill ha. [länk] Det finns högt fuktvärde uppmätt, måste undersökas bättre mha besiktningsman, och taket verkar sjunga på sista versen så i så vid köp blir det utgifter direkt.
Det såg idylliskt ut :)
Jag tror som sagt mer på en energiförbrukning kring 200kwh/kvm/år dock - om dom inte kan påvisa åtgärder som tilläggsisolering, treglasfönster osv

Men vallentuna är ju "på landet" -fast i "närheten" av Stockholm - så pendling får du räkna med :)
Å andra sidan får du nog inte ett sånt läge, iaf inte för dom pengarna, utan rejält pendlingsavstånd :)

/K
 
Tips - gå in på Vallentuna kommuns hemsida och leta rätt på översiktsplanen innan ni bestämmer er. Vore trist om idyllen skulle vara ett radhusområde om 10 år. (Nu ser det inte så ut i det här fallet, men man bör alltid kolla upp kommunens planer innan man köper hus!)
 
Hemmakatten
Vi flyttade också ut på landet (inte så långt från där ert eventuella nya hus ligger) för några år sedan efter att ha bott i Sthlms kommun med nära till jobb (15min) o annat.
Vi har inte ångrat oss en sekund. Det tar 38minuter dörr till dörr till jobbet i Kista, 30 minuter till Roslagstull (under icke rusningstid). Man vänjer sig och tycker inte att det är så värst långt. (Tänker på att när man åker kommunalt så tycker man oftast att det är okej med 30-60minuters resväg.) När vi svänger av motorvägen, andas man ut och tänker "Åh, vad underbart, snart är vi hemma". Då har vi iofs 11 km på krokiga småvägar kvar.

För oss är det ett oerhört lyft i livskvalité, det är som att vara på semester i sommarstugan med den skillnaden att vi har förmånen att få bo här året om.

Olhamra ligger dessutom betydligt mer centralt än där vi bor. Ni har nära till Vallentuna centrum, nära till Täby, Arninge köpcentrum. Buss och Roslagsbanan alldeles i närheten. Inte så långt från Norrtälje (fin liten stad dit jag ofta åker för att handla, betydligt mindre stressigt). Ni har inte långt vare sig till E18 eller E4 och dessutom finns ju numera Norrortsleden. Många fina smultronställen runtomkring för bad strövområden, gårdsbutiker mm.
 
nikasp
Tackar för tipsen! Jag har kontaktat kommunen förra veckan och vet att inget är på gång att byggas nära inpå. Motionsspår och naturreservat på ena sidan och söder om ligger en 70-väg. För mig som gått från att under 12 år ha bott på Kungsholmen och jobbat i city till att bo i Södertälje och ha 4 mil in så blir det snäppet bättre för mig. Det är sambon som får såpass långt att hon måste byta jobb och det är där vi står just nu.

Jag sålde min BR våren 2009 och vi skulle ha nytt till sommaren men det har nu gått över ett år pga bl.a. huligandåden, bränderna på Willys och ICA, som också tog sambons djurklinik. Idag skulle jag med mening åka in sent efter kl 09 men pga vägbyggena fick jag, för första gången, ge mig och vända. 0-10 km/h på E4 känns sådär :) Man är inte så lite avis på bekanta i t.ex. Östersund och Luleå som har allt (flygplats, jobb, dagis, butiker m.m.) inom 15 minuter med bil oavsett dag och tid :) Nåja, Stockholm har ju helt klart sina fördelar också men trafiken och bopriserna är inte del av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.