Där avloppsrör går genom bjälklag, är det ok att skumma med byggskum kring dem? Även kring skarvar? Kan man även bara delvis gjuta in dem? De går ned från golv och i kanten på källarväggen av betong. Vill gjuta det synliga i källaren och sen skumma kring rören. Eller fixeras de för mkt? Man gjuter ju in i golv?

Jag kommer inte se om en skarv hamnar mitt i gjutningens skarv.

Ett alternativ är nog byggskum och putsa (kalkputs?) från källarsidan, istället för att låta betong (vad ska man ha för nåt att gjuta med) omsluta rören där de går ut från källarväggen.

Rören går altså ned i kanten på väggen, men källarväggen är tjockare än träväggen över, så de har ett "knä" inne i bjälklaget och lite urhackat i väggen där de kommer ut i källartaket.
 
Krilleman
Både med betong och byggskum?

Ska försöka avläsa på rören vad som står på dem, jag får anta att rörisen använt samma rör överallt, iallafall att han inte just i "kröken" som ska gjutas in tagit sämre rör, jag har redan hunnit bygga för en stor del av där rören går...

På ett ställe till köksavloppet (vasken) sitter typ en skarmuff eller en del med muff i båda ändar, jag kan inte terminologin fullt. Jag har hört att detta egentligen inte är godkänt, stämmer det? Denna kommer hamna inuti köksgolvet. Jag hade hellre sett att röret gick rakt igenom trossbotten (utan skarv) och kröken låg mellan köksgolv och botten på skåpsinredningen, men rörisen förespråkade detta. Röret kommer sen ned genom putsat innertak i källaren, och jag vill gärna byggskumma kring detta rör, som det är just nu är det "torv" kring röret (huset 100 år gammalt), den faller ned genom springan kring röret och ut i källaren. Kan jag skumma kring hela röret så det slipper ligga torv kring röret, det känns som torv är fel material att ha kring rör?

Det andra röret jag vill gjuta in är ett toalettavlopp som är grövre och måste ha ett knä precis där det går genom trossbotten. Här går det nog inte att skumma in hela röret, jag fattar knappt att rörisen fått igenom det genom hålet (tidigare ett gjutjärnsrör som gick där som han bytt ut). Jag tänkte skumma uppåt först och sen gjuta den del av väggen som är synlig och som jag fick hacka upp åt rörisen för han skulle ha nån chans att få in nya rör...
 
Redigerat:
Räknas det ens som ingjutning om det bara handlar om fyllning runt rör som går igenom bjälklaget?
 
Det är ju på ena stället urhugget ca 1x1dm ur den ganska tjocka källarväggen, jag kan ju lägga nåt imellan röret så jag inte gjuter in det utan bara kring det. Men eftersom rören går synligt vill jag ha en slät vägg ända fram till röret och putsa igen taket som även det blivit skadat. Tidigare rör var ingjutet och inputsat och målat så det såg snyggt ut.

Tänker att det kan bli galet om man gjuter in hälften så det fixeras men kan röra sig lite, att det kan generera problem. Är det 100% ingjutet känns det nästan säkrare, hela röret kan ju disintegreras över tiden så kommer ändå betongen runt det bilda ett nytt rör så att säga... (om än inte tätt).
 
Fogskum är perfekt att fixera med i många lägen. Skarvarna är täta oavsett inbyggnadssätt. Men putsa så det blir snyggt där det är synligt.
 
Det är ju klart enklare att fylla med byggskum och putsa utanpå det, än att försöka gjuta upp mot taket, så kanske ska gå på det. Jo, visst ska jag putsa så det blir snyggt. Troligen kommer jag även bygga in röret i källaren i någon framtid, ska bli en tvättstuga/badrum där dessa rör går ned. Men att stänga och putsa gör även att ljud dämpas rätt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.