Jag vet att man inte ska stänga av FTX-ventilationen ... men har något fel på den nu, tilluften ligger på 10 gr så man vill gärna inte elda på för fullt med elradiatorerna.

Så ... är det ok att stänga av FTXn några dagar eller är det absolut no-no?
 
Ja det är ok, jag har i alla fall gjort det flera ggr när det behövs av olika orsaker. Kan väl inte hända nåt mer än att du får dålig luft inne?
 
Ok. Har sett kommentarer om att det bildas kondens i rören om man stänger av .. undrar hur stort problem det kan vara under ett par dgr. Om man bör ha på frånluften hellre än att stänga av allt?
 
Jo jag har sett det också, det är därför jag frågar. Föroreningar tycker jag inte borde hinna bli något problem under ett par dagar .. men kondens under vintern känns mer osäkert.

Har ett äldre system, Kantherm eller X-Well.
 
Redigerat:
EndZone skrev:
Har på flertalet ställen hört/läst information liknande detta:

"Fläktarna måste vara igång hela tiden. Om de stängs av under natten kan föroreningar spridas via kanalsystemet."

Hela artikeln här:
[länk]
Ren bullshit skulle jag vilja påstå!

Författaren tänker kanske på en obduktionssal som ligger i samma byggnad som en hjärttransplantationsenhet.
Och en komposteringsanläggning.


Nej, i en enfamiljsbostad är det dumheter.
 
Hittade instruktionshäfte för X-well:
"Stäng inte av aggregatet vid kyla. Då uppstår självdrag med kondensutfällning och isbildning som följd. När aggregatet startas på nytt smälter isen och vattenskador kan uppstå."

Kör på med bara frånluft nu så får jag krypa upp imorrn och se om jag hittar något fel. Störst risk är väl att spjällbladet blivit dåligt ...
 
Om du ska stänga av det så funkar det i de flesta fall så länge du beaktar två saker, först är att vid roterande värmeväxlare så kolla så du inte har vatten alt fukt som kan frysa i aggregatet (äller endast om aggregatet står kallt givetvis). Det andra är att om det finns risk för luft som kondenserar eller fryser i kanaler pga ett självdrag så så proppar du enklast kanalerna vid tak/vägg
 
myrstack skrev:
Om du ska stänga av det så funkar det i de flesta fall så länge du beaktar två saker, först är att vid roterande värmeväxlare så kolla så du inte har vatten alt fukt som kan frysa i aggregatet (äller endast om aggregatet står kallt givetvis). Det andra är att om det finns risk för luft som kondenserar eller fryser i kanaler pga ett självdrag så så proppar du enklast kanalerna vid tak/vägg
Bra idé!
 
Det bildas kondens om det är avstängt för länge. Den som bodde i mitt hus innan hade stängt av över en period och då bildades kondens vid varje utblås med fläckar som följd. Har haft mitt av 1 dag utan problem iallafall. Gissar man pratar om 1 vecka typ för att det ska bli kondens. FTX-Hus är ju oftast byggt helt tätt.
 
Ok. Jag körde på med frånluft bara under natten, provade nu att dra på tilluften på lägsta (5 olika hastigheter) och drog upp frånluften på 3an så har jag 12 gr in vid tilluften. Frågan är om 12 gr via tilluften är bättre än den temperatur som dras in via fönster, springor?
 
Huvudproblemet löst!
Bytte filter => nu äre uppe i 19 gr tilluft .. 22 gr i frånluften och -6 ute :p
 
Redigerat:
Miles skrev:
Huvudproblemet löst!
Bytte filter => nu äre uppe i 19 gr tilluft .. 22 gr i frånluften och -6 ute :p
Har 19,5 inne, -6 ute och 16,5 tilluft så ungefär samma konvertering då. Jag har ett FTX från 1981.
 
Vet inte när vårt X-well installerades men det var ju på 80-talet som det systemet såldes så.

Verkningsgrad = (T.till - T.ute) / (T.från - T.ute)
89% = (19 - (-6) / (22 - (-6) ... känns bra! (y)
 
Vi har ett hus byggt -85 med FTX och när systemet lade av i ett par dagar í vintras (vi lade inte märke till den nyblivna tystnaden) så vaknade vi en natt av att det rann vatten ut genom tilluftsdonet - förmodligen hade det bildats kondens som sen rann ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.