Har ett kedjehus från 69 som ligger på betongplatta (krypgrund 60 cm).

Vattenledningen går från tvättstuga (fjärrvärmeväxlare + KV) ner i grunden, under plattan och sedan upp i plattan igen. I betongplattan delar sedan ledningen upp sig till resp funktion (bad, toalett, kök, etc). Något osäker på hur mycket som delar upp sig i plattan då jag saknar VVS ritning och enbart förlitar mig på okulär besiktning via krypgrunden.

Fg ägare har vid senare renovering pluggat vissa ledningar vid väggen och dragit nya prisolrör från stammarna under plattan upp till dusch och ny köksplats genom att skarva/koppla prisol på huvudstammarna under plattan.

Funderar nu på att renovera badrummet och undrar då hur jag skall hantera de befintliga ledningarna.

En VVS kille som skulle lämna offert ville ha ca 350 000 kr för ett badrum på 6 m2 pga att han ville bila upp alla ledningar ur plattan och ersätta dessa med nya (genom att även demontera hela köket, köksgolv, hall, hallgolv samt nyrenoverad tvättstuga inkl golv.

Är det OK att kapa huvudstammarna under plattan innan de går upp i betongen och därifrån dra PEX/Prisol till resp funktion eller måste dessa gå med hela rör ända tillbaka till värmeväxlaren?

Utgår ifrån att det inte är OK att plugga de gamla stammarna och förlägga dessa i de nya innerväggarna dels pga fukt/läckageproblem och dels pga legionella risk?

Utgår även ifrån att det är OK att plugga igen kapade äldre VV rör i plattan eller måste dessa bilas upp (dvs om de är kapade i båda ändar - tomrör)?
 
Jag vet inte om du får ha skarvar nere i krypgrunden, men jag tror att det är tillåtet, en läcka där ställe ju inte till med någon jättekatastrof, däremot kan det ju ta tid att upptäcka att det läcker.

Jag kan inte förstå varför man skulel ta bort rör som är urkopplade i båda ändar? Däremot så skall man inte ha stumpar som är pluggade i ena änden, det kan bli vatten stående där, och det kan bli grogrund för legionella och andra otrevligheter Finns en gräns för hur långa sådana stumpar får vara, kommer inte ihåg den nu, men typ 20cm.
 
Det är inget problem att ha rör i de nya väggarna, bara du inte har några kopplingar inbyggda som inte går att inspektera, men rören är OK.
 
Inga inbyggda kopplingar alls eller inga klämringskopplingar?

Hur är det med svetsade/lödda (eller va fan rörkillen gör med sitt stora el kopplade rörtångsliknande verktyg ;-) ) kopplingar? Fortfarande inte tillåtet pga inspektion?
 
Inga dolda kopplingar alls är ok för tappvatten. För slutet värmestystem är det dock ok även med t ex klämringskopplingar.

Edit: japp.som hempularen mycket riktigt säger verkar det som att även värmesystem ska ha synliga eller åtkomliga kopplingar!
 
Redigerat:
Jag kan ha fel, men jag tror att även värmeledningar har fått samma krav på sig i senaste versionen av säkert vatten.
 
  • Gilla
YoMan
  • Laddar…
cfs75 skrev:
Inga inbyggda kopplingar alls eller inga klämringskopplingar?

Hur är det med svetsade/lödda (eller va fan rörkillen gör med sitt stora el kopplade rörtångsliknande verktyg ;-) ) kopplingar? Fortfarande inte tillåtet pga inspektion?

Det verktyget är troligen en press. Presskopplingar är nu standard för proffsen. Det nödvändiga pressverktyget kostar typ 10 000.

Det fungerar så att rörkopplingen innehåller en O - ring som tätar mot röret, kopplingen blir alltså i princip tät bara genom att skjutas ihop. Pressverktyget pressar klackar i rör och koppling så att de inte går att dra isär eller vrida.
 
Hade en VVS firma via EON som bytte fjärrvärmeväxlare i höstas. Han använde sig av detta verktyg för de rördelar han inte lödde/svetsade i sin bil.

Misstänker att även presskopplingar inte är godkända för inbyggnad.

Var kan jag finna regelverk som styr detta?
 
Tack för pdf:en :)

Nu blir det nog en runda till ner i krypgrunden för att inspektera och därefter reflektera över möjliga lösningar :)
 
Du har ju inte så många alternativ och det är tillåtet att skarva i krypgrunden, risken för läckage är nästintill obefintlig om det utförs rätt.
Ounyttjade avstick får inte överstiga 1,5 gånger rördiametern. Gamla installationer gör ingen skada om du lämnar dem som de är.
 
Är PEX rör-i-rör den vanligaste lösningen idag?

Har jag förstått det rätt att det är OK att skarva PEX i kopplingsbox infälld i vägg i våtrumszon 2? Utgår ifrån att det är bättre att kopplingsboxen är åtkomlig inifrån badrum än utanför eftersom eventuellt läkage då rinner ner i golvbrunn istället för utanför badrum?

Eftersom jag kommer att öppna alla innerväggar vid renoveringen går det ju att enkelt förlägga en kopplingsbox som matar resp funktion (Dusch, bad och vask) vilket förenklar det hela (borra igenom betongplattan för nya hål för servismatning 2 ggr istället för 6 om skarv skall göras per funktion under plattan). Är ju också enklare att inspektera samt att stänga vatten).
 
cfs75 skrev:
Funderar nu på att renovera badrummet och undrar då hur jag skall hantera de befintliga ledningarna.

En VVS kille som skulle lämna offert ville ha ca 350 000 kr för ett badrum på 6 m2 pga att han ville bila upp alla ledningar ur plattan och ersätta dessa med nya (genom att även demontera hela köket, köksgolv, hall, hallgolv samt nyrenoverad tvättstuga inkl golv.
Jag vet inte hur det ser ut hos dig.
Det vi gjorde i en liknande instalation, var att skarva med en liten box där den befintliga ledningen kom in, läckageindikering, inspektionsbart etc. Sedan drogs den nya ledningen vidare till en kopplingsbox där resten av badrumsvattnet förgrenades ut.
 
Du kan ha en "skarvbox" i väggen. Om det passar bättre så kan du ha luckan in mot ett annat rum, kanske en garderob. men ändå dra skvallerröret in till badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.