Håller på att fundera hur motorstyrningen för markisen skall kunna dras så snyggt som möjligt. Försöker förbereda innan elektrikern kommer och har följande frågor:

Markismotorns kabel är ca 2 meter lång och jag vill gärna dra den så osynligt som möjligt. Är det ok att borra upp under takfoten (som sticker ut kanske 50 cm) precis ovanför markismotorn och dra in kabeln där. Kabeln behöver dock förlängas för att räcka till el på vinden, kan man sätta en kapslad kopplingsdosa ovanför takfoten( dvs man skruvar bort en bräda och monterar dosan OVANFÖR takfoten. Det går såklart att enkelt komma åt dosan genom att skruva bort en takfotsbräd vid behov.

Som sagt - är det tillåtet och ok?
 
Mikael_L
Lite gråzon, tycker jag.

Kopplingsdosor ska vara (lätt) åtkomliga och lätta att hitta.

Men visst, det är ju en glidande skala ...


Men skulle jag själv installera skulle jag främst leta efter en lösning där kopplingsdosan går att hitta för vem som helst ganska lätt.
 
Gränsfall. Kopplingspunkter ska dels vara åtkomliga och dels gå att hitta, och dels ska kabeln vara avsedd för fast och dold förläggning. Det låter som en anslutningskabel i detta fall? Då bör den gå att demontera utan verktyg. Det är en liten gråzon så om du har en elektriker på G så låt honom bestämma lämpligt alternativ beroende på hur det ser ut hos dig. Det kanske går att sätta en brytare lite närmare markisen. Eller ska markisen manövreras inifrån? Vissa drar anslutningskabeln rak igenom väggen till en manöverbrytare.
 
Ska det inte sitta en säkerhetsbrytare eller något motsvarande i närhet av markismotorn dessutom. Så jag tror att elektrikern löser problemet.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag fällde in en IP44 tvättmaskinsbrytare i takfoten som kopplingspunkt och låsbar arbetsbrytare.
 
  • Gilla
-=fullmoon=- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den är rätt fin, det enda jag stör mig hårt på är att det är inget skydd för kablarna i plinten, utan bara en skruv rakt ner kabelkardelerna. Drar man bara måttligt blir ledaren ändå rätt svårt misshandlad.
Jag vill egentligen sätta ändhylsor (och har gjort så) på gummikabeln.
 
Mikael_L skrev:
Den är rätt fin, det enda jag stör mig hårt på är att det är inget skydd för kablarna i plinten, utan bara en skruv rakt ner kabelkardelerna. Drar man bara måttligt blir ledaren ändå rätt svårt misshandlad.
Jag vill egentligen sätta ändhylsor (och har gjort så) på gummikabeln.
Ja, det kan jag hålla med om. Borde vara hissklämmor. Ska se om jag kanske ska snacka med Nisse på Norwesco om det!

//Patrik
 
Mikael_L
Ja hissklämmor eller åtminstone en sån där fjädertunga. Det skulle verkligen vara pricken över i på den produkten.
Den nya serien är ju trevlig med kabelklämmor på insidan. Lite synd att det bara går att ha i nederkant. När man väl gjorde formverktyget hade man ju kunnat utforma samma gjutning i överkant också. Man hade ju inte behövt leverera fler överfall för den skull, det räcker ju som regel med två. Ja OK, i hjälpkontaktsutförande blir det ju ofta minst tre kablar in. Men å andra sidan är ju ofta alla kablar utom anslutningskabeln redan klamrade eller något sånt.

Men detta sista "problem" tycker jag inte är så farligt, dels är behovet trots allt ganska sällan, dels så går det ju att lösa med en förskruvning.
Så fjädertunga eller hissklämma tycker jag är den viktigaste förbättringen.


Jaja, oj vad offtopic det blev nu. Ursäkta mig. :surprised:

Men Patrik kan ju kopiera mina åsikter och ta med sig till tillverkaren.

OT off nu, over and out ... ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.