Hej!

jag har en byggfläkt på 9kW med 16A handske. Jag har bara ett 32A uttag tillgängligt. Det är ju inte så värst bra att gå ner från 32 till 16 utan avsäkring på uttagsidan, men på fläktens fasta kabel borde jag väl kunna sätta ett 32A don?
 
blackarrow blackarrow skrev:
En byggcentral är en lösning på problemet.
[länk]
absolut, men funderade på om det behövs i detta fallet?
 
S stugan_i_skogen skrev:
absolut, men funderade på om det behövs i detta fallet?
Det är väl samma princip som att byta en eurostickpropp (max 2,5 A) mot en vanlig Schuko-stickpropp (max 16 A)?
 
Grundregeln är rätt uttag utifrån hur ledningen är dimensionerad och rätt stickpropp utifrån apparatens synvinkel. Här kommer det inte att passa så då går det inte. Så blackarrow har det rätta svaret på lösning.

Med detta sagt kan man titta på vad som händer om man byter stickpropp från 16 till 32 A. Belastningen är inget problem eftersom det handlar om anslutningssladden till en apparat, den drar fortfarande max 9 kW. Det är skillnad på om det vore en skarvsladd.

Däremot får man titta på vad som händer vid kortslutning. Återigen, en kort anslutningssladd. Den har troligen arean 1.5 mm² och då blir en 32 A säkring som kortslutningsskydd tumregelmässigt för mycket. Om sladden däremot har arean 2.5 mm² går det bra.

Och man kan ju i specifika fall titta på hur CEE432-uttaget är avsäkrat. Det kanske bara har en säkring på 25 A. Men man måste ned till 20 A för att det regelmässigt ska funka med 1.5 mm².

Detta är alltså i så fall specifika lösningar som man måste vara medveten om, och se till att de inte "överlever" utan återställs när behovet upphör.
 
S Skopan skrev:
Det är väl samma princip som att byta en eurostickpropp (max 2,5 A) mot en vanlig Schuko-stickpropp (max 16 A)?
Nej, de passar i samma uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.