Vi ska göra om gavelspetsarna på vårat hus från -52. Vi är i valet och kvalet om vi ska ta kostnaden för att putsa ända upp i nock (vilket vore snyggast) eller om vi bara ska panela om gavlarna. OM vi ska putsa så blir det ju på regelstomme av trä. Vi skulle rent teoretiskt få "plats" med en luftspalt men jag förstår inte hur den skulle kunna ventileras så därför antar jag att vi lika gärna kan köra utan luftspalt. Vi har varit i kontakt med några putsfirmor och de vill köra tjockputs på mineralullskiva utan luftspalt.

Tror ni att vi kan få problem i framtiden om vi kör på den lösningen?

Bilderna visar:
1. Hur det ser ut nu.
2. Hur jag skulle vilja att det ska se ut... :)
3. Hur panel skulle kunna se ut.
 
  • 2010-07-01 001 2010-07-01 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huset vinterbilder 2010-01-07 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • paint2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • paint gavel med FÖNSTER.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Varför inte sätta cemberit skivor istället?

Då får du ett bra luftsspalt som dessutom värmer lite.
 
  • Gilla
Plexibear
  • Laddar…
Putsa på cemberit alltså? Eller bara sätta dem som de är? Vet inte vad cemberit är men ska googla nu. Återkommer med frågor. :)
 
Ok, som jag förstår det så ska man inte putsa på cemberit. Och jag vill absolut inte blanda in ytterligare ett material i vårt hus som är putsat med trädetaljer. Så cemberit går nog tyvärr bort. Tack för tipset dock!
 
Luftspalten är inte till för att ventlieras, den är till för att ha samma lufttryck som uteluften, saknas det luftspalt (enstegstätad) får du en tryckskillnad som verkligen kan dra fukt genom väggen.
 
  • Gilla
Timey
  • Laddar…
sätt putsbärande mineralulls skivor gjorde vi när vi putsade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.