Jag funderar på att skaffa en värmepump till poolen för att få upp värmen. Jag undrar om det är okej att placera värmepumpen 10 meter från där vattnet går in i poolen eller om det är för långt?
 
Jag har iaf ca 10-12 meter från värmepump till inlopp. Låter inte överdrivet mycket. En normal pool är ju 4x8 meter, och då blir det ju lätt längre än så.
 
Göran.W
Det som begränsar avståndet är om pumpen orkar hålla tillräckligt högt flöde.
10 meter är inga problem.
 
Blir inte verkningsgraden sämre redan efter ca 5m?
 
Du behöver isolera slangar if, samt använda rätt dimension så att debiteras tappar för mycket flöde
 
  • Gilla
Hejnym
  • Laddar…
Kör du pump o filter på samma slinga?
 
Glöm inte bypass också spratt du kan ställa in trycket i värmepumpen
 
Hejsan
Det är inget problem att ha sin värmepump 10 meter från inloppen i poolen. Poolstorlekarna gör att det ofta är detta avstånd eller mer.

Värt att tänka på är ju som redan påtalats, att man isolerar sin rördragning och att allt är dimensionerat på rätt sätt. Detta skall var seriöst pool-företag kunna hjälpa till med.

Av erfarenhet kan jag säga att fler och fler tänker på och ställer frågor kring just värmeförluster vid poolinstallation. Detta är positivt och lösningar finns idag på enkelt sätt.

/Magnus
 
TrollMann skrev:
Du behöver isolera slangar if, samt använda rätt dimension så att debiteras tappar för mycket flöde
Jag är osäker på hur pass bra isolerade slangarna som ligger nergrävda i marken är. Poolen är ganska gammal, byggd 1970 och pump och filter befinner sig idag nere i källaren. Jag vill bygga ett litet poolhus ovan mark dit jag flyttar pumpen och filtret så jag slipper gå ner i den mörka källaren för att fixa med poolen. Allt blir lättare när man ser vad man håller på med. :) Som vi har idag så backspolar jag t ex aldrig eftersom det är bökigt i och med att vattnet då rinner ut på tvättstugegolvet (vilket kräver att jag har både städat där före och efter och har uppsikt över det under tiden också).

Nimajneb skrev:
Kör du pump o filter på samma slinga?
Ja, pump och filter är på samma slinga. Ska det inte vara så?

TrollMann skrev:
Glöm inte bypass också spratt du kan ställa in trycket i värmepumpen
Hur menar du?
 
Då du har en ganska gammal anläggning kan man ju misstänka att du bör kolla igenom en hel del. Är ju perfekt läge då du nu går i tankarna att bygga nytt teknikrum. Många av våra kunder gör just som du tänker, man placerar allt utanför huset för att kunna sköta allt enkelt och inte behöver vara rädd för att vatten skall skada huset.

Gammalt sandfilter som ej backspolas är inte bästa reningssituation. Är detta från 70-talet så kan man tänka sig att det är dags att byta. Sand/glas behöver i alla fall bytas.

Allt detta kan du ta hand om i samband med ditt bygge av poolhus. I samband med installation av värmepump sätter man även dit by-pas som några här på forumet nämnt. Detta är till för att leda en del av flödet förbi pumpen, anledningen är att man vill ha ett "lagom" flöde över värmepumpen för att få ut bästa verkningsgrad.

/Magnus
 
Mina föräldrar som också har pool har pump och reningsverk i ett litet minihus som är ca 1x1 meter stort och ca 1,2 högt, jag hade tänkt mig bygga ett litet sådant hus. Något större hus vill jag inte ha av utseendemässiga skäl.

Reningsverket och pumpen är bara några få år gammal så den hade jag tänkt flytta dit till att börja med, så slipper jag köpa nytt.
 
Passar ju utmärkt, mer yta än så behöver man ju inte. Värmepumpen hänger du ju då på lilla husets utsida så har du allt samlat på ett ställe med korta dragningar mellan enheterna. På så begränsad yta är det heller inte dyrt att hålla frostfritt med en frostvakt.

Mvh

/Magnus, Pool Sweden
 
Kan man placera poolvärmepumpen inomhus i ett icke uppvärmt litet hus för att minimera ljudnivån?
 
Per Eskilsson skrev:
Kan man placera poolvärmepumpen inomhus i ett icke uppvärmt litet hus för att minimera ljudnivån?
Tyvärr inte, COP skulle väldigt snabbt gå ner till 1, kanske tom lägre.
Du behöver den varma utomhusluften för insuget och utblåset måste ske så att det inte sugs tillbaka i VP.
Kan du inte sätta den på "baksidan" av ett bullerplank/mur?
 
Jag har ca. 40 meter vill min värmeväxlare (alltså 80 meter fram och tillbaka) och det fungerar bra. Slangarna har jag nergrävda med rörisolering runt.
Min värmeväxlare sitter ungefär 1½meter över vattenytan dessutom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.