Hej

Vi ska bygga ett växthus där de nedersta 40 cm är en tegelfasad.
Frugan har hittat 80 år gamla, renknackade solida skorstenstegelstenar.

Frågan är om det är "safe" att mura med sådana?
Är det risk att de har blivit sköra? Att bruket inte fastnar? Eller annat som jag inte har tänkt på...

Tegelväggen ska muras på en grund/syll av leca-block.

Tack på förhand
 
Redigerat:
Jag har haft enstaka stenar av gammalt stortegel från murstock och innerväggar liggande ute över vintern, och det har tyvärr oftast frusit sönder när det legat ute. Fasadtegel klarar sig ju å andra sidan bevisligen ute på vintern. Så det är nog skillnad på tegel och tegel. Är det gammal och har varit använt inomhus så skulle jag inte använda det ute.

Själva murandet med gammalt tegel är inget problem. Lägg dem i vatten innan bara, för torrt, gammalt tegel suger väldigt mycket. Ofta är gammalt tegel inte så homogent som nytt heller så det är lite utmaning att dela stenar utan att de spricker någon annan väg än man tänkt sig.
 
Redigerat:
Det går nog fint. Eftersom det är solida tegelstenar bör du mura med svagt bruk, själv hade jag definitivt använt rent kalkbruk, dvs släckt kalk, vatten och sand. Så var de antagligen murade i skorstenen. Om du tar ett för starkt cementbruk blir bruket starkare än teglet och teglet riskerar spricka.
 
Claes Sörmland
Det beror nog på konstruktionen av växthuset. Rinner det vatten längs fasad och ned på teglet så fryser det lätt sönder på vintern. Finns det tak och bra dropplister över teglet så att det hålls torrt så klarar det sig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror nog på konstruktionen av växthuset. Rinner det vatten längs fasad och ned på teglet så fryser det lätt sönder på vintern. Finns det tak och bra dropplister över teglet så att det hålls torrt så klarar det sig.
Claes! Vad tror du om Skånes slagregn på trädgårdsmur (med sockel av leca och tegelpannor på toppen för avrinning) murad av begagnat tegel? (ser om jag kan väcka liv i tråden)
 
Claes Sörmland
Borde funka om konstruktionen ser till att vattnet rinner av och teglet är hårdbränt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Borde funka om konstruktionen ser till att vattnet rinner av och teglet är hårdbränt.
Kan man se/känna på teglet om det är hårdbränt?
 
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ju hårdare bränt desto tyngre är det i regel. Google gav dessa densiteter:

[bild]

Här: [länk]
TACK!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ju hårdare bränt desto tyngre är det i regel. Google gav dessa densiteter:

[bild]

Här: [länk]
Tack!, bra länk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.