Jag har idag en spis med perilex koppling, nya spisen skall ha fast installation, är det ok att koppla in fasta installationen i infällda ferilex dosan. Det är 3 faser nolla och jord i både spis och perilex dosan.
 
Vad är det för spis som kräver fast installation?
 
Bosch HLL09A020U
 
Varför behöver den fast installation?
Sätt dit en perilexplugg, kontrollera att uttaget är rättkopplat.
 
Jag vet inte varför, men det står så på kabeln från spisen ENBART FÖR FAST INSTALLATION
 
Är det en sån där dålig Bosch-spis som har diskuterats tidigare i forumet där hela kokhällen går på en enda fas?
 
Nej det är 3-faser
 
Dom Bosch-spisar som har diskuterats tidigare har också anslutits till tre faser, men internt i spisen används en fas för hela hällen vilket begränsar den maximala effekten till 4,5kW med 20A säkring.
 
Okej då kanske det är som du misstänker.
 
E Erik-Ingvar skrev:
Jag vet inte varför, men det står så på kabeln från spisen ENBART FÖR FAST INSTALLATION
Är det medskickat en kabel för enfas?
Jag fattar ine hellr varför en vanlig hushållsspis skule kräva fast installation? Enfas möjligen, det har diskuterats huruvida norwesco-kontakterna är godkända elller inte, men trefasspisar har kopplats med perilex länge.
Undantaget jag kommer på är om det inte finns någon nolla fram, då är perilex olämpligt.
 
useless useless skrev:
Dom Bosch-spisar som har diskuterats tidigare har också anslutits till tre faser, men internt i spisen används en fas för hela hällen vilket begränsar den maximala effekten till 4,5kW med 20A säkring.
Hmm, jo, då är ju den vanliga perilexen för 16A...
 
Jag är inte så hemma på el, men det är en fastmonterad kabel från spisen med 5 kablar, 1 grå 1 brun 1 svart 1 blå 1 gul/grön.
 
Bronken
"Enbart för fast installation" innebär väl i detta fall att man inte bara kan peta in de lösa kablarna i uttaget.
Att montera plugg (av kunnig person) kan väl inte vara fel om det är en fungerande lösning (vilket jag är för dålig för att svara på).


/ Tycker jag!
 
På än fråga till Bosch är det fast installation som gäller, men jag har inte fått något svar på varför.
 
Sa dom fast installation eller fast anslutning? Det är två olika saker. Bara att dom säger detta är ett skäl att undvika Bosch.

Bruksanvisningen säger

Obs! Enheten är avsedd för fast elanslutning med befintlig sladd. Ta aldrig bort sladden på enheten förutom vid skador och byt den inte mot sladd med/utan kontakt! Obs! Är sladden skadad, så måste den bli utbytt av tillverkaren, service eller någon med samma behörighet.

Så nu har vi två skäl till att undvika denna spis.

Och läser man sedan om powerboostfunktionen där 20 A säkring rekommenderas och märkeffekten 7900W i produktbladet så tyder det på samma fuskspis som varit uppe på forumet tidigare,
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-hll09a021u-tjuter-vid-inkoppling-u-4-kod.400884/
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-spis.400098/

Tre skäl till att skicka tillbaka denna spis...
 
  • Gilla
rolflidvall och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.