Hej.
Är det ok att bygga losvirkeshus med ritning från ett prefabhus?
Eller måste man ändra något och isåfall hur mycket?
Mvh

Danne
 
Menar du den generella planlösningen eller menar du den faktiska konstruktionen?
 
Jag menar i princip allt. Vi har kollat lite på A-Hus (edsviken)
Utvändigt vill vi ha det exakt likadant. Invändigt några ändringar.
MVH

Danne
 
Det är klart att det blir lönsammare att bygga i lösvirkeshus.
Vi byggde ett hus vi fastnade för i lösvirke. Visst är det svårt att få ritningarna att stämma till 100%, men allt går om man är envis. Man kan ju inte räkna med att få orginalritningarna om man ska kopiera ett hus. Vi hamnade på ett slutpris total med grund och alla avgifter på 1 670 000 kr och det var vad bara huset (stomrest) skulle ha gått på om vi anlitade husföretaget som "ägde" ritningen på huset. Tomt + avgifter gick på ca. 550 000 kr. Jag anser nog att vi gjorde en rejäl vinst på att göra en fuling. Visst gjorde vi det mesta jobbet själva men absolut att det finns pengar att tjäna på att kopiera.

;DLycka till med vilket alternativ ni nu än väljer att bygga med!!!
 
Det här var inget större problem, som jag ser det. Svårare är det för mig som skall rita ett eget, men nu har jag fått tag i ett CAD-program, så får jag se hur det slutar.
Men tillbaka till frågan. Du hittar ett hus, arkitektritat eller katalog eller annat, då knallar du upp på kommunens byggavd. och ber om kopior av samtliga ritningar för det där eftertraktade huset (alla handlingar som kommunen förvarar är allmänna, och skall lämnas ut snarast, handlingar hos socialen går också att få ut om namnet på den de angår beskärs) sedan kan du använda dessa ritningar till Ditt bygglov. Men jag vill nog råda dig att försöka ändra och flytta lite på siffror och bokstäver, så att dessa inte liknar originalet. Någon som har invändningar??
 
Det är riktigt! Det behövs bara ändras lite, lite för att det inte ska vara originalritning längre. Tex en vägg 20 cm åt ett håll, bredda lite här och smalna av lite där och plötsligt har ni en egen ritning. Lycka till!
 
C
Om det är upphovsrätten till ritningen du syftar på så är det naturligtvis inte så att man kan kringgå denna genom att bara "ändra lite".
 
cpalm skrev:
Om det är upphovsrätten till ritningen du syftar på så är det naturligtvis inte så att man kan kringgå denna genom att bara "ändra lite".
Nej det kan man inte, det har du rätt i cpalm. Men hur antecknas upphovsrätten på ritningarna?

Vi ville endast hjälpa till med vilka möjligheter som finns. Men å andra sidan kan man undra, vem kan bevisa att den här ritningen är en kopia av XX. Och var har XX fått sina ideér från??
Hur många ritningar finns det där toaletten är 1.93kvm, är de då kopior av varandra?
Jag tror nog att även arkitekter kan få ritningar att likna någon annans, medvetet eller omedvetet.
Jag tycker ideèn är jättebra, att skaffa sig ritningar på ett billigt sätt.

 
Precis, är det inte en exakt kopia så är det inte en exakt kopia och många småhus är ju ändå förvillande lika varandra både utanpå och inuti. Det är ju inte direkt som att någon skulle exakt kopiera Turning Torso!
 
Jag instämmer inte. Visst kan man hämta inspiration i byggnadsnämnden arkiv. Men att spara arkitekternas arvoden genom att sno deras ritningar funkar dåligt i praktiken.

För det första kan man sannolikt inte alls kringgå upphovsrätten på detta vis. Om vi jämför med litteratur skyddas exempelvis en roman mot sådana kopior som inte håller den "verksnivån", att de inte lever sitt eget liv som självständiga verk. Det duger inte att byta namn på kommissarie Beck till kommisarie Speck. Och det hjälper inte ens att låta mördaren i sista kapitlet slippa undan ostraffad. Om plagiatören slipper undan ostraffad beror det möjligen på att man öht inte blir upptäckt.

För det andra måste arkitektens bygglovsritning alltid kompletteras av konstruktionsritningar. De kan vara minst lika kostbara. Om du slår en Xeroxkopia av en konstruktionsritning har du fått ett stycke papper. Däremot får du själv bära det juridiska ansvaret som "beräknande" konstruktör om ...

Jag har för övrigt ett svagt minne av att frågan är rättsligt prövad av Västkuststugan. Deras planlösningar är populära plankobjekt. Någon annan som minns mer?
 
C
saturnus skrev:
Vi ville endast hjälpa till med vilka möjligheter som finns. Jag tycker ideèn är jättebra, att skaffa sig ritningar på ett billigt sätt.
Det var definitivt inte min mening att "förstöra" ett bra tips, men det kan vara bra att vara insatt i vad som gäller om man har för avsikt att utnyttja denna väg, eftersom det inte är helt riskfritt.

Men hur antecknas upphovsrätten på ritningarna?
Jag vet inte riktigt vad du menar med antecknas, men upphovsrätten gäller alltid för alster som uppnår s.k. "verkshöjd".

Och var har XX fått sina ideér från?? Hur många ritningar finns det där toaletten är 1.93kvm, är de då kopior av varandra? Jag tror nog att även arkitekter kan få ritningar att likna någon annans, medvetet eller omedvetet.
Det är inte riktigt så enkelt. Hypotetiskt sett; även om två arkitekter helt oberoende av varandra skulle råka producera exakt samma ritning så inkräktar de inte på varandras upphovsrätt. Om någon däremot skulle ta en ritning och ändra den så kvarstår den ursprungliga upphovsmannens rättigheter, oavsett om ritningen ändras till total oigenkännlighet.

Men å andra sidan kan man undra, vem kan bevisa att den här ritningen är en kopia av XX.
Jag tycker ideèn är jättebra, att skaffa sig ritningar på ett billigt sätt.
Jo, men det är ju inte säkert att upphovsrättsinnehavaren resonerar på samma sätt...
 
Jag tror ni överdriver detta med upphovsrätten på ritningar.

För att skydd skall uppstå krävs dock verkshöjd, d.v.s. självständighet och originalitet hos produkten.

Detta med verkshöjd kan man ha svårt att hävda i en vanlig villaritning. Som jag ser det så kopieras det friskt mellan hustillverkare och lösvireksbyggare. Ingen verkar bli fälld för detta. Om jag som kund vill ha ett hus som tex Jordugglan och de inte kan leverera mina ändringsförslag så erbjuder de lokala säljarna ofta lösvirkesbyggande. Jag ser ingen risk med att "planka" ritningar på villor. De är alla så pass lika så de skulle få mycket svårt att hävda verkshöjd på någon av dessa. Dessutom är det säkert ingen som bryr sig, om man som villakund använder deras husritningar som grund för sitt hus. För mycket besvär att ägna sig åt det.

Om däremot någon stjäl ritningar för att tjäna en hacka och sälja dem vidare kanske det blir värre, det kan också gå till åtal om man kopierar en känd arkitekts mer exklusiva verk, tex Turning Torso.
 
Det är klart att det kopieras och lånas en hel del även i denna bransch. Det förekommer alltid. Dock så skall man akta sig för att ta en ritning rakt av. Då kan man råka illa ut om det uptäcks.
Men om man använder delar av ritningar och sedan gör egna ändringar/tillägg för att skapa sig ett eget personligt hus så är det relativt riskfritt (beroende på hur mycket man kopierat).

Ett mycket bra exempel på att detta är vanligt förekommande och "accepterat" (även inom branchen) kan man se om man jämför följande hus.

Eksjöhus - Tallåsen http://www.eksjohus.se/modeller/hus.asp?Id=3&what=1&page=modell
Värsåsvillan - Villa Ekebo http://www.varsasvillan.se/detaljer.asp?prod_id=63

/Wendt
 
Troligen är det ganska långsökt att man som köpare skulle få problem om man ger tillverkare A uppdrag i att lämna offert och sedan bygga tillverkare B´s modell X - skall man vara helt på säkra sidan behöver man troligen inte ändra mycket för att det inte skall kunna klandras. Mig veterligen är det varken möjligt att vare sig söka patent eller mönsterskydd på en plan- eller fasadritning.

Flera lösvirkesföretag marknadsför ju sig till och med med parollen: "Har du en ritning så låt gärna även oss lämna offert med den som underlag för att få en jämförelsekalkyl!"
 
Jag hittade ett hus i en katalog efter flera års letande. Sedan kopierade jag denna "skiss" och skickade ut till olika leverantörer för ett pris (nyckelfärdigt). Skrev sedan ett kontrakt med den leveratören som hade bästa priset.
Alla husfirmor jag talade med var överens om att det är ok att "knycka" en skiss ur en katalog men inte att ge en produktionsritning till en annan leveratör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.