Hej!

Idag har vi fått besiktigat vårt blivande hus (?). Så nu måste vi ta beslut om vi ska köpa det. Det är främst 2 saker som vi funderar på. Taket & grunden.

Taket behöver bytas inom 5 år enligt besiktningsmannen. Idag så är det inget fel på taket, inga läckor eller sånt. Bara att det börjar bli gammalt (25 år). Det finns inte heller någon råspont idag, så det blir ju en ganska saftig historia att byta. MÅSTE man byta inom 5 år även om allt ser ok ut?

Krypgrunden är lite högre än vanligt, så det är bra ståhöjd där. Det finns idag plast på marken och sedan grus uppepå. Överallt är det snustorrt, utom på 4 st mystiska fuktfläckar i gruset, ca 50 cm i diameter. Det läcker inte ovanifrån, utan kan möjligtvis vara hål i plasten?? Gruset måste oxå bort enl besiktningsmannen. Det drar åt sig fukt.

Annars så är det bara mest småsaker som han har att anmärka på.

Kan vi köpa detta hus? Vi är helt novisa vad det gäller husköp. Så funderingar och tankar mottages tacksamt!

Mvh
Tomaja
 
Är väl absolut inget som säger att ni MÅSTE byta taket. Varför byta ett full fungerande tak bara för att det är 25-30 år gammalt? Så länge det inte läcker så är det ju ett icke-problem. Har ni otur så börjar det läcka i morgon men å andra sidan kan det lika gärna hålla i 50 år till. Gissar att det är betongtegel ni har?

Mitt tak på vårt äldre hus har det inte gjorts ett smack åt sen 1872 då huset flyttades hit. Visserligen äkta tegeltak men ändå. Håller tätt.

Vad gäller gruset så överlämnar jag det till någon bättre kunnig på just det men med ståhöjd i krypgrunden, snustorrt och utan lukt så skulle jag strunta högaktningsfullt i vad besiktningsgubben säger. Det verkar ju lätttillgängligt så att någon gång om året gå in o inspektera räcker nog bra.

Lycka till
 
I mina öron så låter det inte som några stora problem. Vår besiktningsman sade också att vi skulle byta tak inom en femårsperiod. Precis som Cheesus skriver så behöver man ju inte byta nåt som fungerar. Vi har väntat tre år nu.
 
Kolla vad som finns under fuktfläckarna i gruset.
Kanske dåliga skarvar?
Säkert lätt att åtgärda oavsett orsak, det verkar ju helt torrt för övrigt.

Om du vill kan du också mäta den relativa fuktigheten i luften.
 
Beror på med taket - det låter som om det är betongpannor ?

I så fall kan det vara värt att hålla ett ordentligt öga på skicket - vårat förra hus hade betongpannor (byggt 1968) och 2003 fixade jag lite målarjobb på taket - men det gick knappt att röra sig på taket för ytskiktet på pannorna blev till sand när man rörde dom...

Hängrännorna var det alltid massa sand i.

Det viktiga är att ha koll på dom - inte att byta dom exakt på året. Besiktningsmannen måste dock påpeka det - annars kan ni stämma honom för kostnaden när de behöver bytas ;-)

Om det bara är de två sakerna, då har ni hittat ett väldigt fint hus - slå till om det känns rätt!
 
Tack för alla svar!

Vi har nu bestämt oss att köpa huset, eftersom det i övrigt är mycket bra skick. Och som ni påpekar, så kan man ju aldrig veta när det är dags att byta taket. Men man får hålla koll på det. Ok ja, det är betongpannor. När vi väl byter så blir det tegel istället. Mycket snyggare!

När det gäller krypgrunden, så lovade säljaren att kolla upp om det var hål i plasten. Han har nämligen förvarat en massa saker där nere tidigare, som han nu har slängt. Ev så gick det hål då.

Så vi är jätteglada nu, äntligen efter husletande i nästan 3 år, så har vi hittat DET huset. Längtar till inflyttning!
:)
 
Som nämns är det besiktningsmannens skyldighet att skriva så för att få ryggen fri. Vårt tak med tegel har mer än 60 år på nacken och vår besiktningsman sa samma sak. En gång om året går jag igenom taket ordentligt o kollar så pannorna ligger rätt och än så länge inga läckage.
 
Redigerat:
Mikael_L
Cheesus skrev:
Mitt tak på vårt äldre hus har det inte gjorts ett smack åt sen 1872 då huset flyttades hit.
Hur vet du det ? Har du varit runt och ikring huset hela tiden sedan dess?

Alltså, jag bara måste fråga ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.