Hej,

Vi ska bygga om en tvättstuga till sovrum.

Det har tidigare suttit ett tvättställ där och vi ska koppla ur ett vattenburet element och i stället ersätta ett annat med ett större.

Byggaren föreslog att när vi bilar upp golvbrunnarna också bilar upp runt vattenledningarna och ledningarna där vattenburen värme kommer upp ur betonggolvet. Detta för att kunna kapa och plugga dem under golvnivå och sedan gjuta över.

Det blir ju absolut snyggast.

Men får man göra så?
Skulle du rekommendera att göra så?

Alternativtet är ju att låta dem sticka upp och plugga. Jag inbillar mig att man då i alla fall kan se om pluggningen börjar läcka och kan åtgärda.

Tacksam för råd.
 
Bowser
Om du kopplar ur ledningarna "i andra änden" så kan du absolut gjuta över dem. Men om de fortfarande ska vara trycksatta så är svaret nej.
 
  • Gilla
Psykoppout och 1 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Om du kopplar ur ledningarna "i andra änden" så kan du absolut gjuta över dem. Men om de fortfarande ska vara trycksatta så är svaret nej.
De är inte utanpåliggande någonstans som vi har kunnat hitta så de kommer vara trycksatta.

Tack för svar!
 
Ok på värmeledning.

Ej ok på trycksatt vatten. Risk för legionella och stora vattenskador. Legionella kan ni få även om den proppas ovan golv.
Se säkervatten för mer info
 
S salkin85 skrev:
Ok på värmeledning.

Ej ok på trycksatt vatten. Risk för legionella och stora vattenskador. Legionella kan ni få även om den proppas ovan golv.
Se säkervatten för mer info
Tack för svar! Har letat lite på säkervatten men tyckte inte jag hittade nått, men får leta lite till!

Legionella låter ju inte så bra. Finns det några sätt att förebygga detta?
 
T trasker skrev:
Tack för svar! Har letat lite på säkervatten men tyckte inte jag hittade nått, men får leta lite till!

Legionella låter ju inte så bra. Finns det några sätt att förebygga detta?
Legionella kan du få om du har stillastående vatten, i ledningarna, vilket du kan få om du tar bort möjligheten att tappa ur det, beror ju på hur ledningen är dragen, om det är en frånstick du ska proppa, eller om du tar död på en hel ledning så att säga. Rörmokaren bör ha koll på detta..
 
Om jag uppfattar frågan så gäller det värmeledningar, inte tappvattenledning. I så fall är det ok ur regelsynpunkt.
Legionella är bara ett problem i tappvattenledningar. Det är framförallt om det infekterade vattnet kommer ut via en dusch som det blir farligt.
 
H hempularen skrev:
Om jag uppfattar frågan så gäller det värmeledningar, inte tappvattenledning. I så fall är det ok ur regelsynpunkt.
Legionella är bara ett problem i tappvattenledningar. Det är framförallt om det infekterade vattnet kommer ut via en dusch som det blir farligt.
Hej,

Jag var kanske otydlig och använder inte rätt nomenklatur, men det gäller både tappvatten och värmeledningar.

Men det är alltså OK att plugga värmeledning och gjuta över, men inte OK att göra detsamma med tappvatten? Så då får tappvatten sticka upp ovan golv.

Ska se om jag hittar någon ritning över VVS som kan klargöra hur dragningen ser ut.
 
C
T trasker skrev:
Har letat lite på säkervatten men tyckte inte jag hittade nått, men får leta lite till!
Det är punkt 5.1.2:
"Outnyttjade ledningar på kallvatten-, varmvatten- eller VVC ska inte vara längre än 200 mm mätt från den vattenförande ledningen där de är inkopplade."
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Och då skall man kanske förtydliga att VVC (returkedning för varmvatten, i stora byggnader låter man tappvarmvatten cirkulera, så det inte behöver ta 5min att få varmt ur kranen), alltså hör till tappvattensystemet.
 
Men det är inte säkert att det är så lätt att få upp tappvattenledning ovan golv. Det får inte finnas dolda kopplingar på ledningen.
 
C cpalm skrev:
Det är punkt 5.1.2:
"Outnyttjade ledningar på kallvatten-, varmvatten- eller VVC ska inte vara längre än 200 mm mätt från den vattenförande ledningen där de är inkopplade."
Det där verkar inte bli så lätt. Har hittat ritningen och förstår jag mig på den så ligger den ledning som efter detta ingrepp är den ”vattenförande” under golv i anslutande rum och där är jag inte så sugen att bila :sweat:.

Tror jag får ta hit en VVSare som får titta innan de kommer och bilar.
 
De gula prickarna försökte jag placera på varm och kallvattenrören där de kommer upp ur det gjutna golvet.

Jag la märke till att vattenutkast utomhus (grön prick) verkar vara kopplat på samma kallvattenledning. Men det blir mer än 200 mm från detta utkast till platsen där kranen satt på de ledningar vi nu diskuterar.

Byggskiss med markerade punkter för varmvatten, kallvatten och utomhus vattenutkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ledningar ska inte vara skarvade inne i väggar. Vattenledningen måste ha en fördelning och den bör vara utanför väggar. Om så inte är fallet så kan man gör en egen fixar grej . Du får helt enkelt enkelt öppna väggen där skarven finns och kapa röret direkt efter y-et och plugga . Då blir det kort sträcka med vatten som står still. Sen får man inte bygga över detta igen. Utan du på göra en falsk ventil på väggen som skvallar om att det läcker vatten om så skulle hända. Det får bli någon form av box runt y-et i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.