Hej!

Jag har funderat på att göra stambyte själv av vatten o avlopp. Hur svårt kan det vara egentligen?
Har kollat VVS-skolan från Gelia + böcker mm, och det verkar genomförbart bara man vet vilka material o verktyg som ska användas.
Fakta om huset:
Huset är byggt 1948, och troligen är avloppsrör och vattenledningar från detta år (diameter gjutjärnsavlopp ca 11 resp. 7 cm, ca 28 resp. 34 mm vattenledningar. Vi har fått byta vissa bitar eftersom de har läckt och varit halvt igensatta av rost mm. Det är 3 våningar + källare, 227 m2 bostadsyta + källare. Vi har 1 badrum på 1:a vån, 1 badrum på 2:a vån och en toalett på 3:e vån. Troligen är avlopp och vattenledningar bytta i köken på 80-talet, så offerten gäller inte dessa. Självdrag, förr olja, nu bergvärme (i källaren, bytt 2006). Vi har bott här i 4 år. Det är ett f.d. 2-familjshus med trapphus och 2 lägenheter, nu en 1-familjsvilla.


Lite frågor:
1. Jag ska ha plastgolv o våtrumstapeter, med duschkabin, då är det väl inte lika noga med tätskiktet (våtrumsgips, 3xtätskikt mm)?
2. Hur lång tid ungefär blir man utan vatten o avlopp om man byter själv respektive anlitar röris?
3. Är det bra att även byta stammar i mark mellan källare och gata, eller kan man göra det senare?
4. Kanske kan man dra vatten o avlopp parallellt med de gamla (alt. i en kulvert) så minskar tiden utan VA?
5. Kan man ha ett vakuumrör istället för avloppsventilation ut på taket?
6. hur är det med lagar, försäkringar mm om man gör stambyte själv?

Ett annat alternativ (kanske säkrast) är att röris drar in stammar till badrummen med kulventiler, så drar jag resten av vattenrören själv och kopplar in wc, duschkabin o blandare + lägger plastgolv o tapeter.

Vi har haft en röris här o kollat redan, han var väldigt snabb med att "jag vill tillhandahålla wc-stolar, blandare mm" trots att jag bara ville ha stambytet utfört, det är väl på utrustningen de tjänar pengar....

MVH Tommy
 
1. Till våtrumstapet är vanligt gips OK.
2. Byt ut strategiska delar, en del i taget. Försök inte att byta ut allt på en gång. Jag såg till att jag alltid hade vatten och avlopp någonstans i huset under arbetet.
3. Se ovan
4. Ta bort allt som inte används när du är klar så finns det ingenting som hindrar. Lite svårt att få plats i bland kanske?
5. ??
6. Är det fackmannamässigt utfört är det OK, dvs läs instruktioner, var noggrann kontrollera allt, läs instruktioner igen och kontrollera..
Material köper du självklart av din lokale röris så att han kan ta ut en rejäl vinst på din bekostnad (eller så kollar du på rinkaby eller dylikt....)
 
Tack för svaret!
5. menade jag vakuumventil på vinden, som jag läst om.
Kan man ha spånskivor istället för gips?
Jag tror rörisen får dra stammarna ändå, så drar jag rör i badrummen, rivningen är tveksam, är det bilning är det inte kul...
Har lite svårt att bestämma mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.