Hej!

Vet någon, eller har tankar på om man får göra en altan ovanpå sitt garage?
Jag vet inte riktigt vad jag tänkt mig än, men där uppe får jag sol hela dagen,från den går upp fram tills den går ner, och kvällssolen är min favorit :)

Får jag, utan bygglov eller något annat ställa upp ett bord och stolar och ta mig dit mha en stege?
Måste jag ha staket där uppe för att få vistas där? Självklart inte optimalt, utan får jag anlägga en altan där, jag tänker mig med bord, solstolar, några krukor med växter mm, så kommer jag anlita någon för att bygga det.

Någon som känner till reglerna för det? Har sökt på Boverkets hemsida, men där står det mest om att bygga nytt, från marken.

Takets konstruktion vet jag inte så mycket om, omlagt för ett par år sedan med takpapp. Hur det ser ut under där vet jag inte, men det känns stabilt de få gånger jag varit där uppe, för att rensa stuprännan som går mellan hus och garage.

Bilden är från i vintras, men hoppas man ändå kan få ett hum om hur jag menar!
Tacksam för all input jag kan få! :)
garagevinter2015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bara går upp och vistas där är helt ok men givetvis är olycka en risk.

Ska du bygga med trallgolv och räcke behövs bygglov och det finns krav att ett räcke ska vara 1,1 högt och att inte barn ska kunna ta sig igenom det. Då ska det också kollas att takstolarna verkligen tål den extra lasten vilket inte är troligt.
 
  • Gilla
dyhane
  • Laddar…
Tack för svaret huggan.

Jag hade en tanke på att i så fall lägga Bergo golvplattor, dvs plastplattor som man monterar ihop.
Takstolarna, går dem både som en ram och även rakt över garaget från långsida till långsida?
Är det ett stort jobb att göra dem dugliga att klara en sådan stor belastning?
 
  • Gilla
HazzeH
  • Laddar…
Förmodligen ligger dom mellan långsidorna. Du kan inte mäta dom någonstans?
 
Känns som det behövs bygglov för det där. Hade jag varit granne hade jag i alla fall haft rätt starka åsikter om någon byggt ett utsiktstorn snett ovanför mitt hus☺
 
Huggan: Bör man kunna se dem om man går in i garaget och tittar upp i taket? Är inte hemma nu, så kan inte kolla nämligen.

FRS05: Jo, det var min tanke från början, men garaget ligger så pass, att jag inte ser in till grannarna när jag är där uppe. Jag bor på en hörna så jag har ingen granne kloss intill, och grannarna runt om har höga häckar runt deras tomter. Vi blir nog mer sedda från ena grannes fönster på deras ovanvåning, än vad vi kan se in i deras fönster.
Jag får kolla med kommunen helt enkelt, kommer inte göra något detta året, ville mest kolla lite förutsättningar på om jag skulle skrota tanken helt eller vidareutveckla den. Har sol fram tills kl 20 på min altan i trädgården, så helt utan kvällssol är jag ju inte.
 
Beror på om man byggt ett undertak eller inte, kan vara vilket som.
 
Jag frågade min kommun idag ang att gör trädäck ovanpå entrétaket och det är bygglovspliktigt. Åker även på att göra någon form av konstruktions/bärighetsberäkning för regelverket och allt annat pappersarbete inkl detaljerade ritningar :(
 
  • Gilla
norjak
  • Laddar…
Lägga ut plastplattor och sätta upp en stol fungerar ju men så fort du "bygger" något anses det vara bygglovspliktigt...
 
Jättebra idé! I vårt land finns alldeles för få takterasser. Har du inga barn så räcker det väl med att sätta upp några stolpar i hörnen med ett prydnadsrep emellan. Men det får då inte bli allt för många Cuba Libre!
 
R Rookie84 skrev:
Hej!

Vet någon, eller har tankar på om man får göra en altan ovanpå sitt garage?
Jag vet inte riktigt vad jag tänkt mig än, men där uppe får jag sol hela dagen,från den går upp fram tills den går ner, och kvällssolen är min favorit :)

Får jag, utan bygglov eller något annat ställa upp ett bord och stolar och ta mig dit mha en stege?
Måste jag ha staket där uppe för att få vistas där? Självklart inte optimalt, utan får jag anlägga en altan där, jag tänker mig med bord, solstolar, några krukor med växter mm, så kommer jag anlita någon för att bygga det.

Någon som känner till reglerna för det? Har sökt på Boverkets hemsida, men där står det mest om att bygga nytt, från marken.

Takets konstruktion vet jag inte så mycket om, omlagt för ett par år sedan med takpapp. Hur det ser ut under där vet jag inte, men det känns stabilt de få gånger jag varit där uppe, för att rensa stuprännan som går mellan hus och garage.

Bilden är från i vintras, men hoppas man ändå kan få ett hum om hur jag menar!
Tacksam för all input jag kan få! :)
[bild]
Hej @Rookie84

Hur gick det med altanen? Byggde du? Om ja, var det svårt att få igenom? Behövde du grannarnas ok?

//Anna
 
A Anna Wais skrev:
Hej @Rookie84

Hur gick det med altanen? Byggde du? Om ja, var det svårt att få igenom? Behövde du grannarnas ok?

//Anna
Hej!

Nej, jag byggde aldrig någon altan där. Byggde ett trädäck i marknivå och efter det har jag inte tänkt på att bygga där uppe.
Men nu när du påminnde mig så kanske man ska kolla upp om det är möjligt eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.