Hej

Skulle vilja ha ett råd av någon av forumets duktiga "elektriker".
Är det godkänt eller lämpligt att gjuta (flytspackel) in en 24V kabel avsett som matning till styrning av en ventil för vattenburen golvvärme i ett badrum? Eller skall man lägga den i VP rör?

Problemet är att VP-rör/Luboflex bygger 16 mm medans mina golvvärmerör endast bygger 12 mm. Således behöver jag flytspackla mer alternativt fräsa ner VP-röret i golvet om jag väljer VP-rör.

Slutligen vilken kabel är lämplig att använda om det är OK att gjuta in den?
 
hej
visst kan du spackla in ledningen men det är inget jag skulle rek. lägg dit ett vp rör 10 eller 12mm så går det att byta vid behov
 
Kabeltypen är beroende av hur mycket effekt du ska mata genom den och hur nära värmslingan den hamnar. Det låter ju inte som om den ska belastas med mycket så jag som obehörig skulle nog ta en 2x1 mm2 bilel:s kabel om det kan tänkas bli varmt en 2 ledad silikonkabel
 
som innan ta ett tunt rör du kan dra kablarna i.. överbliven golvvärmeslang kanske?. Alltid bättre att kunna byta sladd i efterhand om nått händer med den. Alternativt.. gjuta ner ett par st så man haar ett par att byta mellan.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.