Jag har monterat dubbla dosor överallt där jag ska vägguttag. Är det ok att blanda jordat och klass 2 uttag i flerfacksram? Tänkte ha ett jordat och ett klass2 på varje ställe.

Vilka prylar är det som eg har jordade kontakter? Jag kanske skulle sats på fler klass 2 uttag ist.
 
Mattiaz skrev:
Vilka prylar är det som eg har jordade kontakter? Jag kanske skulle sats på fler klass 2 uttag ist.
Brödrost, kaffebryggare, hårtork (?), stationär dator, förlängningssladdar, power tools, dammsugare, timers, nexa-pluggar och dylikt.

Jag är inte kunnig i ämnet men kan inte tänka mig att man inte får blanda. Schneider har ju till och med uttag med schuko och klass 2 i kombination.
 
Helt OK och det finns att köpa ihop i samma enhet.
9030301745182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thomas33 skrev:
Helt OK och det finns att köpa ihop i samma enhet.
[bild]
Finfin pryl att ha bakom möbler för övrigt. Men jag tycker att de brukar sitta lite rangligt i dosan.
 
  • Gilla
Cecilia_L och 1 till
  • Laddar…
I kök, badrum och tvättstuga blir det enbart jordade uttag. Timers och andra styrningar är inte aktuellt att ha i vägguttagen. Till alla tänkta arbetsplatser för dator kommer det att sitta ett jordat uttag. Hur är det med tv-apparater ska dessa ha jord?
 
Tvapparater från denna sidan milleniumskiftet behöver inte jord. Du ser det på anslutningskabeln. Hembio förstärkare kan kräva det men inte tv/dvd/Apple tv m.m.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Ja. Du får blanda.
 
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
Många nya TV-apparater kräver jord såvitt jag vet. Glöm inte heller de apparater som pga. effektuttaget inte kan ha euro-kontakter även om de inte behöver jord (borrmaskin, dammsugare...). Det kan nog vara en bra idé att dra fram en jordtåt även till de dosor där du sätter euro-uttag så att man bara kan byta om man ångrar sig utan något behörighetskrav.
 
Har bara erfarenhet av mina egna tvapparater och där sitter de europa-pluggar
 
De senaste 5-6 tv-apparaterna jag har erfarenhet av (varav en tjock-tv) har alla haft europaplugg (Sony, Samsung och Philips). Har dock hört att en del plasma-tv har haft jordad kontakt ända in i modern tid.

Har även haft två hembioförstärkare de senaste tre åren (mellanklass, ca 5000 kr), en Pioneer och en Sony. Båda har varit ojordade trots plåtkåpa men med högeffektplugg.

Min känsla är att jordade apparater för användning utanför köket börjar bli väldigt ovanliga, möjligen med undantaget strykjärn.
 
Bo.Siltberg skrev:
Lite vägledning kan kanske hämtas från de nya reglerna för placering av uttag. De säger att uttag vid plats för TV ska ha minst 6 uttagsbrunnar varav minst 4 ska vara jordade.

[länk]
:eek: Det var som fasen, jag trodde trenden gick åt mindre uttag och att man löste tekniken på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.