Har haft en elektriker hemma som dragit om lite för att kunna installera LED-belysning som skall styras via push. Mellan en brytare och driver ville han utnyttja befintlig tråd som ändå skulle tas bort, i detta fall en blå nolla, och använda denna som tändtråd.

Han menade att det är ok att använda blå som tändtråd bara man märker upp detta i bägge ändar.

Jag tycker detta verkar vara lite si-så-där. Min fråga är om detta verkligen stämmer, dvs. får man använda andra färger, som t.ex. blå som tändtråd, bara man märker upp ändarna med vad det egentligen är?

I detta fall går tråden direkt från brytaren till drivern och passerar ingen kopplingsdosa på vägen.

Kan dessutom tillägga att jag bad elektrikern byta ut kabeln till en med rätt färg även om han tyckte att det inte behövdes.
 
Mikael_L
I kabelinstallationer är det vanligt att använda blå som tändtråd, utan att ens märka upp det på något vis.
Det är så vanligt att alla elektriker förutsätts direkt förstå det.

Det finns även stöd för detta förfarande i elinstallationsreglerna.

Är det FK i rör så tycker jag (och många med mig) att man ska dra in en annan färg som tändtråd, då det faktiskt är möjligt utan allt för stort besvär.
Och blå FK i rör som tändtråd har inte alls samma stöd i reglerna.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Blå tråd i kabel får användas till fas/tändtråd så länge det inte finns någon risk för missförstånd.

Men om det är FK så är den blåa tråden "enkel" att byta ut till annan färg, så där får inte blå vara något annat än nolla.
 
Observera att frågan är sätlld som generell. Det må vara OK i vissa sammanhang att använda blå, som det skrivs i svaren.

Men gröngul får aldrig användas för något annat än skyddsjord, oavsett hur den kan märkas om. Aldrig någonsin annat än skyddsjord för gröngul.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 2 till
  • Laddar…
Rätt eller fel, det förekommer ofta. Jag försöker undvika det (speciellt om kunden vill att man byter...) men det finns värre saker att fuska med kan jag tycka. Drar jag nytt använder jag aldrig blå som tändtråd, inte ens i kabel. Då är det femledare som gäller.
 
Tänker på alla nybyggen där elektrikerna går fram som tromber med färdigdragen 3-ledare till alla strömbrytare. Brun fas och blå tändtråd i varje brytare. :banghead:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Tänker på alla nybyggen där elektrikerna går fram som tromber med färdigdragen 3-ledare till alla strömbrytare. Brun fas och blå tändtråd i varje brytare. :banghead:

//Patrik
Där använder jag 5-ledare och drar ur g/g och svart. Den blå behålls ifall det kommer in en dosdimmer som kräver nolla i framtiden.
 
Som någon nämnde tidigare så har inte elektrikern problem med en blå tändtråd även om det är FK, dom som brukar få "problem" är dom lite mindre "erfarna" hobbyelektrikerna. Men visst ska man undvika blå tändtråd om man drar FK MEN skulle det i alla fall vara blå tändtråd på några ställen så rycker nog dom flesta på axlarna och bryr sig inte (yrkesmän vill säga).
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Där använder jag 5-ledare och drar ur g/g och svart. Den blå behålls ifall det kommer in en dosdimmer som kräver nolla i framtiden.
Verkar onödigt dyrt för kunden, men "kopparkassan" blir ju glad ;)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tja, får är snälla djur? Använda en snutt som redan finns där är inte så mycket att uppröras över.
Elektriker/yrkesmän har inga problem med färger.
 
I en bostadsinstallation är det ytterst få elrör som enbart går till en strömställardosa. I dom fłesta fall fortsätter elrören vidare till ett vägguttag under strömbrytaren.
I ett sådant fall behövs både nolla och skyddsjord. Även nolla kan vara bra att ha i strömställardosor om kunden vill montera LED dimmer eller närvaro styrt ljus m.m. i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.