Vi har haft en diskussion i forumet angående om det är OK att anlita utländsk arbetskraft eller inte, med anledning av att de får så lite betalt.
Normalt sett tänker jag på snickare i allmänhet när det gäller att anlita en hantverkare från t ex Polen. Men någon elektriker skulle jag aldrig våga anlita, för jag trodde inte att de kunde pula med el enligt våra regler. Av någon anledning fick jag för mig att ändå ställa frågan till Elsäkerhetsverket, och idag fick jag svar.

Du kan läsa blogginlägget här: OK att anlita utländsk elektriker?
 
G
Frågan är ju då hur många länder som utbildar elektriker så att den utbildningen räcker för att bli godkänd av elsäkerhetsverket. Om jag fattat rätt så ska ju då personen ha utbildning som en svensk, dvs enligt ECY samt eventuell behörighet eller anställd hos någon med behörighet. Kan inte finnas många procent av de som kommer från annat land som verkligen har godkännande från elsäkerhetsverket men de som eventuellt har det har ju då samma grund som en som är utbildad i sverige, har samma typ av lärlingstid, jobbat lika länge, eventuellt samma/likvärdig utbildning för behörighet osv. Kan inte tro att någon med allt dessa skulle vara något billigare än en svensk firma.
Jag tolkar elsäkerhetsverkets text helt enkelt som så att alla utbildade inom ESS har en öppning, men.....bara man fixar samma krav som ställs på en svensk elektriker vilket troligen innebär svensk utbildning i verkligheten.
 
G
EES ska det ju självklart stå!!!
 
'Gäst' är nog anställd på Elektrikerförbundet :)

Läser själv ELSÄK-texten helt annorlunda...

Om man har en dokumenterad utbildning och behörighet i annat EES land så kan man få denna utbildning erkänd för elarbete också i Sverige.

Marlene, kan du inte fråga vad följande text betyder rent praktiskt 'kan efter ansökan hos Elsäkerhetsverket få sina kvalifikationer erkända för elinstallationsarbete i Sverige'? Betyder detta erkännande också svensk behörighet?
 
... att tillgodoräkna sig en utbildning i ett annat EES-land som om den vore svensk.

Det många inte vet är att att reglerna i alla EU-länder är mycket snarlika, utom i vissa detaljer. Alla är översatta från samma dokument som skrivs av alla länderna gemensamt. (HD 384 och 60364) d^_^b

Däremot kan det praktiska utförande skilja sig mellan länderna en hel del. En elektriker utan kunskap om detta och om lokala äldre metoder är direkt farlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.