Hej!

Är helt ny på det här med el men skulle sätta en taklampa i köket. Uttaget är jordat men lampan ojordad. Har en jordad anslutning liggandes hemma och fick förklarat för mig att det bara var att eltejpa den jordade kabeln och sen ansluta. Har dubbelkollat att jag kopplat N och L enligt instruktion men får ändå ingen el. Någon som har koll och framför allt kan uppmana mig om jag håller på med något farligt.

Mvh,
Oscar
 
  • Takuttag i kök med jordad kabel klar för anslutning av ojordad lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M OscarEricsson1 skrev:
Hej!

Är helt ny på det här med el men skulle sätta en taklampa i köket. Uttaget är jordat men lampan ojordad. Har en jordad anslutning liggandes hemma och fick förklarat för mig att det bara var att eltejpa den jordade kabeln och sen ansluta. Har dubbelkollat att jag kopplat N och L enligt instruktion men får ändå ingen el. Någon som har koll och framför allt kan uppmana mig om jag håller på med något farligt.

Mvh,
Oscar
Ofarligt!
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
tommib
Absolut inte ofarligt. Det beror helt på vad det är för lampa. En äldre klass 0 armatur får inte anslutas i det uttaget. En nyare klass 2 armatur kan man byta stickpropp på.


Bilder på lampan?
 
  • Gilla
A bygg
  • Laddar…
Tobbe.A
Nu vet jag ju inte vad du har för grejer, men när jag kopplade ett jordat dcl-uttag till en ojordad lampa så drog jag bara ut jord-stiftet i uttaget och satte dit en sladd utan jord, fungerade hur bra som helst (passade även på att förlänga sladden lite som du ser på bilden).

Elektrisk sladd med förlängning och modifierat jordat dcl-uttag kopplat till en ojordad lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller nu slog det mig, har nog gjort en riktig blunder :)) Skickar bild så får ni avgöra
 
  • Hand håller ett felaktigt ihopkopplat eluttag med isolertejp och osäkra anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Svårt att se på den bilden. Vad menar du är blundern? Det är snyggare att använda en ubåt eller att klippa bort hela jordledaren men något större fel ser åtminstone inte jag.

Det ser ut som att den svarta sladden som du har i handen är den som hör till lampan. Den verkar bara innehålla nolla och fas. Om det inte finns någon jordpunkt att ansluta jordledaren till i lampan så är den rimligen dubbelisolerad. Då är det helt ok att koppla in den i uttaget som du har. Säker kan man vara om man tittar på lampans typskylt som ska ha symbolen för dubbel/förstärkt isolering, vilket är en dubbelkvadrat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det där borde fungera, även om vi inte kan säga om det är OK säkerhetsmässigt (lägg upp bild på lampan, helst även på typskylten på lampan).

Om kopplingen på bilden inte fungerar så ser jag några alternativ
1. Lampan är trasig
2 du har inte lyckats få kontakt med trådarna. Har du avilsoerat dem lagom långt?
3 du har inte skjutit in trådaran tillräckligt långt i snabbkopplingen, prova att rycka lite i trådarna för att kontrollera att de sitter fast.
 
tommib tommib skrev:
Svårt att se på den bilden. Vad menar du är blundern? Det är snyggare att använda en ubåt eller att klippa bort hela jordledaren men något större fel ser åtminstone inte jag.

Det ser ut som att den svarta sladden som du har i handen är den som hör till lampan. Den verkar bara innehålla nolla och fas. Om det inte finns någon jordpunkt att ansluta jordledaren till i lampan så är den rimligen dubbelisolerad. Då är det helt ok att koppla in den i uttaget som du har. Säker kan man vara om man tittar på lampans typskylt som ska ha symbolen för dubbel/förstärkt isolering, vilket är en dubbelkvadrat.
tommib tommib skrev:
Svårt att se på den bilden. Vad menar du är blundern? Det är snyggare att använda en ubåt eller att klippa bort hela jordledaren men något större fel ser åtminstone inte jag.

Det ser ut som att den svarta sladden som du har i handen är den som hör till lampan. Den verkar bara innehålla nolla och fas. Om det inte finns någon jordpunkt att ansluta jordledaren till i lampan så är den rimligen dubbelisolerad. Då är det helt ok att koppla in den i uttaget som du har. Säker kan man vara om man tittar på lampans typskylt som ska ha symbolen för dubbel/förstärkt isolering, vilket är en
tommib tommib skrev:
Svårt att se på den bilden. Vad menar du är blundern? Det är snyggare att använda en ubåt eller att klippa bort hela jordledaren men något större fel ser åtminstone inte jag.

Det ser ut som att den svarta sladden som du har i handen är den som hör till lampan. Den verkar bara innehålla nolla och fas. Om det inte finns någon jordpunkt att ansluta jordledaren till i lampan så är den rimligen dubbelisolerad. Då är det helt ok att koppla in den i uttaget som du har. Säker kan man vara om man tittar på lampans typskylt som ska ha symbolen för dubbel/förstärkt isolering, vilket är en dubbelkvadrat.

Det ser ut som att den svarta sladden som du har i handen är den som hör till lampan. Den verkar bara innehålla nolla och fas. Om det inte finns någon jordpunkt att ansluta jordledaren till i lampan så är den rimligen dubbelisolerad. Då är det helt ok att koppla in den i uttaget som du har. Säker kan man vara om man tittar på lampans typskylt som ska ha symbolen för dubbel/förstärkt isolering, vilket är en dubbelkvadrat.
Haha tror jag släpper det där med blunder. Men ja, nolla och fas har jag förstått det som och dubbelkvadraten finns på lampan. Släppte projektet och ordnade med ljus i vardagsrummet igår. Ger mig snart på detta igen och kommer då med update
 
H hempularen skrev:
Det där borde fungera, även om vi inte kan säga om det är OK säkerhetsmässigt (lägg upp bild på lampan, helst även på typskylten på lampan).

Om kopplingen på bilden inte fungerar så ser jag några alternativ
1. Lampan är trasig
2 du har inte lyckats få kontakt med trådarna. Har du avilsoerat dem lagom långt?
3 du har inte skjutit in trådaran tillräckligt långt i snabbkopplingen, prova att rycka lite i trådarna för att kontrollera att de sitter fast.
1 och 3 är jag med på och ska definitivt prova imorgon, men 2an förstår jag inte riktigt. Vad innebär att avisolera? Skicka gärna bildexempel om möjligt
 
Myrstacken
M OscarEricsson1 skrev:
1 och 3 är jag med på och ska definitivt prova imorgon, men 2an förstår jag inte riktigt. Skicka gärna bildexempel om möjligt
Får tyvärr inte lägga upp bildexempel här...
Finns människor som kan bli stötta...
Men jag föreslår att du frågar flickvännen din.....
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
M OscarEricsson1 skrev:
Vad innebär att avisolera?

 
  • Gilla
MartinEricsson1
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Får tyvärr inte lägga upp bildexempel här...
Finns människor som kan bli stötta...
Men jag föreslår att du frågar flickvännen din.....
Myrstacken Myrstacken skrev:
Får tyvärr inte lägga upp bildexempel här...
Finns människor som kan bli stötta...
Men jag föreslår att du frågar flickvännen din.....
Haha, erfarenheten som talar förstår jag. Jag tackar för förslaget men vad gäller den biten är det alla tiders. God Jul på dig!
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.