Hej.

Jag har ett ganska konstigt problem med min vedpanna. (en nibe vedex 3300)

När jag börjar elda om pannan står på 0,5 bar så kommer den vid 50c vara uppe i över 1.5 bar och skvallerventilen utlöser.. När jag kommer upp i 85c där jag vill ligga så är den på 1,5 bar då den släpper ut vatten konstant lite i taget upp till tempen.
Här stannar de tills den blir kall igen. Vid 60 grader så ligger nu trycket på 0 och min cirkulationspump börjar "maska" för att den inte får vatten tillsig.

Någon som tror sig veta varför det är såhär?
Det började efter jag fick flytta pannan 3 meter och bytte expansionskärl från 50l till 150l.

Alla svar med spekulationer uppskattas.
 

Bästa svaret

Det låter som att expansionskärlet inte funkar. Är det rätt förtryck i det? Ingen ventil du har glömt att öppna?
 
  • Gilla
Dragone och 2 till
  • Laddar…
Dragone Dragone skrev:
Hej.

Jag har ett ganska konstigt problem med min vedpanna. (en nibe vedex 3300)

När jag börjar elda om pannan står på 0,5 bar så kommer den vid 50c vara uppe i över 1.5 bar och skvallerventilen utlöser.. När jag kommer upp i 85c där jag vill ligga så är den på 1,5 bar då den släpper ut vatten konstant lite i taget upp till tempen.
Här stannar de tills den blir kall igen. Vid 60 grader så ligger nu trycket på 0 och min cirkulationspump börjar "maska" för att den inte får vatten tillsig.

Någon som tror sig veta varför det är såhär?
Det började efter jag fick flytta pannan 3 meter och bytte expansionskärl från 50l till 150l.

Alla svar med spekulationer uppskattas.
Verkar som när du från 50L till 150L så började problemet efter du flyttade pannan.Kanske blev lite väl stort expantionskärl så trycket i systemet verkar gå bananas så du får stort tryckfall.Du bör ha ett kärl på ca 10% av systemet.Har du satt dit någon ackumulatortank extra eftersom du gick upp till 150 kärl.
 
V växelventil skrev:
Verkar som när du från 50L till 150L så började problemet efter du flyttade pannan.Kanske blev lite väl stort expantionskärl så trycket i systemet verkar gå bananas så du får stort tryckfall.Du bör ha ett kärl på ca 10% av systemet.Har du satt dit någon ackumulatortank extra eftersom du gick upp till 150 kärl.
V växelventil skrev:
Verkar som när du från 50L till 150L så började problemet efter du flyttade pannan.Kanske blev lite väl stort expantionskärl så trycket i systemet verkar gå bananas så du får stort tryckfall.Du bör ha ett kärl på ca 10% av systemet.Har du satt dit någon ackumulatortank extra eftersom du gick upp till 150 kärl.
Jag hade en rörmokare/nibe återförsäljare här som sa att mitt befintliga expansionskärl var förlitet efter att han hade kollat runt i mitt hus.

Nej jag har ingen extra ackumelatortank bara 1 och sedan hela mitt värmesystem på 13 element.

Men som sagt så flyttade jag ju pannan med efter att jag va tvungen att bygga ny Skorsten.
Pannrum med värmesystemets panna, kopparledningar, isolerade väggar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl i rött i ett grovt källarutrymme med rörledningar och eluttag på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dragone Dragone skrev:
Jag hade en rörmokare/nibe återförsäljare här som sa att mitt befintliga expansionskärl var förlitet efter att han hade kollat runt i mitt hus.

Nej jag har ingen extra ackumelatortank bara 1 och sedan hela mitt värmesystem på 13 element.

Men som sagt så flyttade jag ju pannan med efter att jag va tvungen att bygga ny Skorsten.
[bild] [bild]
Okej låter lite märkligt att när du hade ett för litet expationskärl så verkar det som det fungerade men bytte till ett större blev det problem men kan ju vara så enkelt att expantionskärlet inte fungerar som det ska.men har du kollat så du inte har luftficka någonstans samt om trycket på mätaren ökar/sjunker när du eldar?Du hade slutet system med 50L kärlet innan flytten?Annars får du väl kontakta rörmokaren och tala om att det inte fungerar som det ska.
 
Jag tycker du ska ringa in rörmockarn som gjorde jobbet och säga att han får komma och justera förtrycket i expansionkärlet som förmodligen ligger på 1.5 bar från fabrik.....GRATIS! Man kan titta på typskylten så står det va förtrycket är
 
V Vector skrev:
Jag tycker du ska ringa in rörmockarn som gjorde jobbet och säga att han får komma och justera förtrycket i expansionkärlet som förmodligen ligger på 1.5 bar från fabrik.....GRATIS! Man kan titta på typskylten så står det va förtrycket är
Då min säkerhetsventil ligger på 1.5 bar och har alltid gjort det.. Bör inte expantionskärlet med ligga där (om han glömt ändra dvs.)

Kanske en dum fråga.. Men är rätt ny på vattenburet värmesystem
 
Förtrycket måste vara lägre annars gör inte kärlet någon nytta.
 
useless useless skrev:
Förtrycket måste vara lägre annars gör inte kärlet någon nytta.
Jaha då förstår jag, tack för svar.

Ja det börjar luta åt att ta ut rörmokaren igen.
Men ska gå en luft jakt till efter jobbet och se om jag hittar något.
 
useless useless skrev:
Det låter som att expansionskärlet inte funkar. Är det rätt förtryck i det? Ingen ventil du har glömt att öppna?
Helt riktigt så var det expansionskärlet som var boven i dramat..
Med nästan 2(!?) bar förtryck i den från fabrik.
Tog ut 1 bar och nu funkar de skapligt.
Ska ta ur lite till för att justera lite till men nu är trycket perfekt mellan 40-80c men ska ta ut lite till när pannan är kall igen och få ur till ca 0.8 borde bli bra.
 
0,8 bar är lite för mycket. Öppna säkerhetsventilen tills det inte kommer mer vatten, eftersom det är 1 bar nu åker allt vatten ur kärlet. Manometern kommer att hamna på noll. Sen kollar du lufttrycket i kärlet och justerar till ca 0,5 -0,6 bar och därefter fylls vatten på till ca 1 bar. Ökar trycket över 1,5 bar så justerar säken det.. När det blir kallare och vattnet blir varmare ökar trycket, bry dig inte, sommartid kommer det att stå på ca 0,5 bar, inte då något att bry sig om, helt normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.