Tjena! Skulle idag börja lägga mitt nya parkettgolv, har innan vägt av golvet med långpass och sätt att det är lite svackor men enligt 2-3 kompisar som lagt golv i gamla hus dem äger så var det inte så farligt och "golvet" sätter sig med tiden.

Men vetifan riktigt känns som man kanske skulle vilja fixa till ojämnheterna lite ändå.

Rummet är 3.40*3.50 och vill ha golvet tvärtom hur golvbjälkarna går då jag gillar det mer. Men lägger jag det längs med golvbjälkarnas riktning så försvinner svackorna.

Så min fråga är hur man kan lösa detta bäst. Givetvis är det väl att flyta golvet men det är inget jag kan eller tänker är lönt.
Läst ett det finns någon form av papp man kan fylla ut svackorna med lite?

Lägger upp en bild där det är som värst, och ska tilläggas att jag bara testat med 1 st golvplank både med och utan skumfoam under.
 
  • Ojämnt underlag med enstaka parkettgolvplanka och lager av skumfoam vid en väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det finns handspackel för golv om det inte är jättestora områden tex https://www.bauhaus.se/finspackel-kiilto-easyrapid-df-10-kg. Måste dock prima innan, dubbelkolla så det funkar för ditt ingergolv, finns lite olika varianter. Just den jag länkade till är för ca 0-5mm. Angående papp så har jag ingen koll på det tyvärr.
 
S Screew skrev:
Det finns handspackel för golv om det inte är jättestora områden tex [länk]. Måste dock prima innan, dubbelkolla så det funkar för ditt ingergolv, finns lite olika varianter. Just den jag länkade till är för ca 0-5mm. Angående papp så har jag ingen koll på det tyvärr.
Svårt att se eftersom vi inte får se var brädan nuddar golvet. Brädorna kan dock inte förväntas vara spikrakt/plan åt det hållet. Det är bättre att ställa de på högkant för att se svackor i underlaget.

Tillverkaren brukar ange toleransen.
Det brukar gå att pressa ned golvet med socklarna och brädorna sätter sig om man håller sig inom toleransen.

Att fylla med olika lager underlagspapp är sällan en bra plan.
 
T Timbuktu skrev:
Tjena! Skulle idag börja lägga mitt nya parkettgolv, har innan vägt av golvet med långpass och sätt att det är lite svackor men enligt 2-3 kompisar som lagt golv i gamla hus dem äger så var det inte så farligt och "golvet" sätter sig med tiden.

Men vetifan riktigt känns som man kanske skulle vilja fixa till ojämnheterna lite ändå.

Rummet är 3.40*3.50 och vill ha golvet tvärtom hur golvbjälkarna går då jag gillar det mer. Men lägger jag det längs med golvbjälkarnas riktning så försvinner svackorna.

Så min fråga är hur man kan lösa detta bäst. Givetvis är det väl att flyta golvet men det är inget jag kan eller tänker är lönt.
Läst ett det finns någon form av papp man kan fylla ut svackorna med lite?

Lägger upp en bild där det är som värst, och ska tilläggas att jag bara testat med 1 st golvplank både med och utan skumfoam under.
Vad är det för golv du skall lägga?
Om du lägger flytande så är det lätt attlägga extra foam i svackorna. Byggmax har 3 mm och 5 mm underlag och du kan lägga flera lager och bygga upp 1-2 cm svacka utan problem
 
Dessa 2 bilderna kanske säger mer. Det är ju imellan golvbjälkarna.

Det är ett ek parkett 1 stav från lignum golv. 18*220cm och 14 tjockt.

Står mag är 2-3mm ojämnheter. Men kanske är säkerhet med både hängslen och livrem.

Testade att stoppa i mer foam där det sviktar och det hjälper ju helt klart. Kör med en 2.2mm foam som rekommenderas för detta golvet
 
  • Golvbjälklag med 2-3mm ojämnheter och 2.2mm foam, vattenpass och golvplank vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utlagd ekparkettgolv vid vägg, med synlig foam mellan golvbjälkar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ingenting det lilla, bara att börja lägga golvet!
 
Håller med. Lägg lite extra foam i svackorna och lägg golvet.
 
Tack för svaren, ska försöka ge mig på detta idag igen då tålamodet tröt igår

Tänkte klyva första brädan då sista brädan kommer bli cirka 4cm stor vilket känns lite smalt?

Har tillgång till sticksåg och cirkelsåg, även kap gersåg men den går inte riktigt använda till det kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.