3 cm tjocka skålade 100 år gamla furubrädor, ca 10 cm breda, ligger där det ska bli slittåligt furugolv.
"skönhetsrådet" tycker att nåtat golv är fult och jag tycker att furu, är i mjukaste laget då "skönhetsrådet" tillika tillhör raseringsrådet då hon envisas med att ränna in med skorna i tid och otid då hon först sätter på sig skorna och sen funderar på vad hon ska ha med sig...
Jag funderar därför på att jämna av plankornas ovansida med gipsbruk och lång rätskiva. Ev lokala ojämnheter över skålade brädor tänker jag kan hanteras, likaså större svackor i delar av rummet.
Sen lägger jag lumppapp eller 3 mm foam på och ett flytande parkettgolv på ytan som är ca 4,5*3,5 m
Golvet vilar på reglar ca 190*60 cc 55 spännvidd 4,5 m. Jag kommer kotla med ca 50*145 inte bara på mitten utan på två ställen lite ofcenter från mitten i golvet för att öka stabiliteten i reglelstomen.
Golvärmeplåtarna placeras under de 3 cm tjocka furubrädorna så värmen ska genom totalt ca 34 mm trä, lite gips och ett lager lumppapp/3 mm foam.
Räcker det med 10cm cm isolering under med dessa förutsättningar eller blir jag grillad i hårbotten om jag går ner i källaren...
 
Antar att du ska ha vattenburen golvvärme? Varför ska de ligga under plankgolvet?

Om du ändå ska riva upp golvet, varför lägga tillbaka det igen? Det låter ju som att arbetsmomentet att avjämna ovansidan av plankorna kan uteslutas helt, om du bara skruv-limmar golvspån som "man brukar"?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja jag ska ha vattenburen goolvvärme.
I större delar av gamla huset kommer furugolvet behållas, jag har rivit ner undertak och allt spån och satt golvvärmerör i plåtar underifrån, ja det är skitigt ochjobbigt att arbeta underifrån men då kan jag behålla furugolvet och jag kan "nästan bo kvar" ovanför under arbetets gång.
Jag tar således inte bort några furubrädor för att sätta tillbaka dem igen.
Ja skruvlimmad spårad spånskiva är en variant, för det här köket. Jag föreställer mig att den kan sättas både i stället för furubrädorna och på furubrädorna. Sätter jag den på furubrädorna så vill jag jämna av furubrädorna så att golvspånen har anläggning över stor yta och risken för vick och böljande ovansida minskas.
sätta golvspånet på furubrädorna bygger mer i höjd men ger goda möjligheter till att sätta värmeplåtar direkt under parketten och att riva bort furubrädorna är definitivt ett alternativ som jag visserligen tidigare inte tänkt mig men som jag kan överväga.
Jag är lite skeptisk till för mycket lim i huset. Sen har jag funderat på hur länge spån håller. Furugolvet är 100 år och ser ut att vara i nyskick. Jag är fundersam på hur länge spåsnkivor håller...
 
Om du ändå ska gjuta med nån avjämningsmassa uppepå brädorna så kan du väl lägga på nån cm och gjuta in golvvärmeslangen där?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du ändå ska gjuta med nån avjämningsmassa uppepå brädorna så kan du väl lägga på nån cm och gjuta in golvvärmeslangen där?
Det blir ca 0-2 mm över brädornas kupning och 0-6mm gipsbruk på golvet för att få det slätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.