En släkting monterade för ett antal år sedan en ny toalett. Vid första provsittning sprack nedre delen av toan och vattenlåset delades mitt itu. Porslinet direkt mot ojämt klinkergolv utan silicon eller liknande. Teorin var att det var därför den sprack. Kan detta vara orsaken?
Anledningen att jag nu undrar är för att jag själv ska montera en toa på ojämt betonggolv. Även om den inte skulle spricka vill jag ju heller inte att den ska stå ostadigt. Hade tänkt skruva fast toaletten då golvet ska renoveras om något år eller så.
 
Hur ojämt är det? blir det stora glipor när du ställer den på plats?
Om den står hyffsat plant skulle jag kombinera med våtrums-silikon under toan, sätt den på plats och se till att skruvarna gängar ner i pluggen, sen upphöjd på små distanser runt stolen trycka in silikon runt kanten.
bort med distanserna, dra skruvarna
 
Kollade lite noggrannare och det är runt 10mm skillnad. Känns nästan som jag bör släta till golvet med finbetong först eller finns något annat alternativ?
 
A
Gör som Martin föreslår. Sätt stolen på distanser, typ sådana du använder när du lägger laminatgolv. Våga in så den är någorlunda vågrät. Sätt några silikonsträngar en bit in (så du kommer åt att täcka med en obruten fog senare), i med skruvarna bara så du vet att den står på 100% rätt ställe, men dra inte åt dem ännu, låt härda och tryck sedan in en hel sträng under / runt hela foten. Låt härda igen. Klar. Har gjort så här på 2 installationer. Sitter som berget samtidigt som du har en dämpning mellan porslin och golv.
Glöm inte att maskera runt fogen med tejp. Blir inte snyggt annars.
 
Nu har jag funderat lite till. Då jag ansluter denna toalett till en renslucka i golvet så vill jag kunna lyfta bort toaletten om det skulle behöva rensas. Funderar då på att sätta tape under silikonfogen mot golvet, så att fogen sitter fast i den istället för direkt i golvet. På så vis borde jag få rätt form på "packningen". Ett annat alternativ skulle kunna vara att smeta något fett, stearin eller liknande på golvet. Har någon gjort något liknande eller har idéer kring detta?
 
Redigerat:
Återkopplar hur jag gick tillväga då jag tycker lösningen fungerade bra.
Då jag även ville ha något dämpande även där golvet var som högst så blev avståndet mellan toa och golv rätt stort under andra halvan. Därför ville jag ha något som var fastare än silikon. Jag började därför med att limmade på limpistols-limstavar som första dämpning/distans då det visade sig vara lagom tjockt som distans:
Badrumsstol monterad på golv med synlig distans och fästdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Användning av limpistol för att applicera limstav som avståndsdistans under toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tejpade sedan golvet med polyeten tejp där stolen skulle stå, då jag läste att silikon ej fäste bra på det. Ville ju ha en fog som är jämn och fin mot golvet, men att stolen går att lyfta för att kunna rensa avloppet utan toalettkrökar. Har dock inte testat att lyfta stolen ännu då avloppet funkat bra :)
Sedan ställde jag på stolen och strök på silikon som vanligt. Och skruvade fast skruvarna i golvet. Den har stått stadigt och bra sedan dess. Limpistol-limmet känns precis lagom hårt för detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.