Hur gör man för att fixa till ett grovputsat källargolv som på ett ställe är lite indränkt med eldningsolja. Jag har tänkt mig att göra golvet slätare så att jag eventuellt kan lägga klinker. Måste jag bila bort partiet med oljespill för att få den nya betongen eller flyttspacklet att fästa. Golvet är ganska gropigt så det kanske är rekommendabelt ochlägga på ett nytt lager med betong? Nån som har tips på hur jag ska göra?
 
K
Man bränner bort tills det slutar "blöda".
 
Har du ett golvbrunn i rummet börjar man med att tvätta av golvet med en fettlösare. Den emulgerar sig med fettet i golvet och sköljs ner i golvbrunnet. Eldningsoljan kan ställa till med bekymmer när du ska spackla/gjuta på golvet och man kan prova att elda bort den med en gasolbrännare, kan ryka som tusan. Det kan dock vara svårt att få bort allt eftersom oljan vandrar upp och ner i betongen om du har otur.

När du ska spackla, blanda en "sluring" (spackel+primer+vatten) och rolla/borsta på ytan. Spackla därefter med lämpligt golvspackel. Har du tur så kommer detta att sitta. Har du otur släpper det där oljan varit, den kan även vandra upp genom spacklet.

Vill man förbättra underlaget före spacklingen kan man hyra en betongytfräs och köra över ytan. Det hjälper till att få bättre fäste för spacklet. Dammar ordentligt så man hyr sig en industridammsugare samtidigt.
 
  • Ytfräs.jpg
K
Istället för att hemmakoka en sluring så skulle jag slå ett slag för att följa spackeltillverkarens anvisningar för bästa resultat.
 
ktm250 skrev:
Istället för att hemmakoka en sluring så skulle jag slå ett slag för att följa spackeltillverkarens anvisningar för bästa resultat.
Hade jag något tokigt i mitt förslag....
 
Hur får man till fallet mot golvbrunn med flytspacklet? Som ni förstår ska jag göra nåt jag aldrig gjort förut : )
 
K
TurboTouring skrev:
Hade jag något tokigt i mitt förslag....
Alltså, det är ju valfritt att göra som man vill, men ibland så blir det fel och då kostar det. Det finns trots allt produkter som tillverkarna tar fram och testar för optimering av resultat. Varför inte använda dem? :)
 
K
Per72 skrev:
Hur får man till fallet mot golvbrunn med flytspacklet? Som ni förstår ska jag göra nåt jag aldrig gjort förut : )
Det finns flera sätt att få till det på, men generellt kan man säga att du häller längs väggarna. Det vill då rinna mot brunnen. Man jobbar tillbaka det tills det stannar. Hoppas du förstår vad jag menar :)
 
Jo jag förstår men låt säga att det visar sig att fallet är för dåligt. Är det gjutning som gäller då?
 
Känner du dig osäker så kan du anlita duktiga hantverkare, kanske värt det. Har man förberett lite och hjälper till så
gör man spacklingen på ett par timmar. Ha någon kompis som kan hjälpa till och blanda och bära spackelhinkar så får
proffsen lägga ut och justera till spacklet.
 
Jag är osäker.. det är därför jag frågar. Är det nåt jag är osäker på ställer jag hellre en fråga för mycket än en för lite. Hade jag haft en tanke på att anlita en hantverkare så hade jag inte ställt nån fråga om detta överhuvudtaget
 
K
Per72 skrev:
Jo jag förstår men låt säga att det visar sig att fallet är för dåligt. Är det gjutning som gäller då?
Hur menar du nu?
 
Jag tror att fallet mot golvbrunnen är för dåligt så jag funderar på om det går att justera det med flytspacklet
 
Javisst, det är väl mycket därför man flytspacklar. Men du frågade hur man ska göra för att få till fallet med flytspacklet, fick svar och undrade sedan hur man ska göra om det är för dåligt fall..? Lite förvirrande.
 
Jag förstår att det lätt förvirrande. Jag trodde flytspacklet var så lättflytande att det bara var till för att få golvet slätt. Nu har jag förstått att det var fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.