Köpt hus och ska lägga in nytt golv och byta ut masonit väggarna i sovrummet. Låg en plastmatta över golvet när jag flyttade in. Gick att känna redan då hur vågigt golvet var. Jag rev ut plastmattan och en linoleummatta som låg under. Sen var det en tunn masonit skiva under det som jag också fick ta bort. Nu ser jag att det är plankor som undergolv. Och det är dem som är väldigt ojämna. Ska man riva bort alla plankor och lägga in golvspån? Eller finns det någon annan lösning? Mitt första hus och jag är inte så kunnig i byggvärlden. Men jag vill gärna lära mig :)
Ojämna träplankor som undergolv i ett rum med verktyg och en väggkontakt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämna träplankor som undergolv i ett rum med en masonitskiva lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Masonite är ju det klassiska att jämna ut brädgolv med. Det finns masonite i olika tjocklekar. Låter som att du kanske behöver tjockare, alt dubbla lager. Annars finns väl både tunna renoveringsgolvspån och golvgips?

Om golvbrädorna är tillräckligt tjocka så går det att slipa dem jämna också.
 
Känns som det blir väldigt mycket jobb om man ska hyvla/slipa allt så det blir jämnt. Sen måste jag skruva alla brädor så jag slipper knarrande golv. Är det inte lättare att riva allt och sen limma/skruva 22mm golvspån? Men jag kanske har fel.
 
Normalt hyr man en golvslipmaskin, men det är ju normalt när man tänker behålla brädgolvet och inte lägga något annat golv ovanpå.

Ska man bara fixa till ojämnheter och använda golvet som undergolv så kan det räcka att handhyvla de högsta åsarna. Som undergolv behöver det inte vara helt jämnt. Man toppar med masonite och sedan lumppapp.

Om golvbrädorna inte sitter fast som de ska så kan skruvning el kompletteringsspikning vara nödvändigt för att undvika knarr.

Kanske är det lättare att ta bort och lägga spån om du absolut behöver ett helt slätt golv. Du behöver max cc 60 cm med spån. Har du otur kan det vara längre mellan golvreglarna, men det bör du kunna se på spikraderna i golvet. Dessutom kan det ju hända att de befintliga golvbjälkarna inte är helt raka/jämna så du behöver jämna till dem, el sala på.

Personligen är jag inte pigg på att gå in och ändra i befintliga fungerande konstruktioner.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Lägg 16 mm spångolv på eller riv upp.

River du upp så är det inte säkert ha du kan lägga golvspån eftersom det kräver max cc 600 mm. Då kan glespanel vara en lösning eller att du köper ett massvit golv som är tillräckligt tjockt.

Vad vill du ha för golv?
 
Jag har köpt ett laminatgolv. Tittar man på vart det är spikat i brädorna så är det på 570mm avstånd. Så det ska nog gå då.
 
Golvspån, lätt värt det.
Jag slog ner all spik och planade av det riktigt ojämna i sovrummet men behöll sponten. Man känner genom laminatet att det inte är plant. I grabbens rum däremot sågade jag upp längst med väggarna och bytte till golvspån som skruvades och limmades, sen samma laminat. känns mycket bättre helt och hållet
 
Kolla hur det ser ut längs innerväggarna först så att inte dem står på golvbrädorna och fortsätter till angränsande rum, då blir det nog inte så bra ifall du river....
 
Flytspackel?

Hade samma sak i mitt hus. Under plastmattan låg det 4 mm masonit.

Hantverkarna flytspacklade och resultatet blev ett slätare golv och knarret minskade.
 
P peteng-1 skrev:
Flytspackel?

Hade samma sak i mitt hus. Under plastmattan låg det 4 mm masonit.

Hantverkarna flytspacklade och resultatet blev ett slätare golv och knarret minskade.
Flytspacklade på masonit? Är det så bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.