Hej

Skall lägga laminatgolv, rensat olika golvmattor/masonit från olika sekel och tillslut kommit till råspånten

Har en rejäl dalgång i mitten av golvet, uppemot 15mm. Även en puckel mot trappan som syns bakom masoniten till höger
Gamla trägolv med märken efter borttagning av mattor och masonit, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det nått o lätt att göra..
Eller är det bara ta tjuren vid hornen och slita upp detta lägga o golvapån?

Flytspackla, aldrig gjort, och puckel kan man väl ändå inte få bort så här?

Masonit?

Feedback tack
 
  • Gilla
Eddy200
  • Laddar…
L
L Lexing skrev:
Hej

Skall lägga laminatgolv, rensat olika golvmattor/masonit från olika sekel och tillslut kommit till råspånten

Har en rejäl dalgång i mitten av golvet, uppemot 15mm. Även en puckel mot trappan som syns bakom masoniten till höger
[bild]

Finns det nått o lätt att göra..
Eller är det bara ta tjuren vid hornen och slita upp detta lägga o golvapån?

Flytspackla, aldrig gjort, och puckel kan man väl ändå inte få bort så här?

Masonit?

Feedback tack
Hejsan - inte ska du behöva riva upp golvet - skaffa en rulle lumppapp på tex Byggmax, riv delar i lämplig storlek för att fylla ut dalgången, använd sedan resten av rullen som underlag för laminatgolvet. Puckeln är kanske kinkigare, har svårt bedöma hur farlig den är, men borde gå att lösa genom att invertera lumppapptricket i dalgången.
 
Hur mycket rör det sig om?
 
Har svårt att se hur man skulle kunna får det där bra med lumppapp, laminatgolv
kräver väldigt jämnt underlag för att verkligen bli bra och hålla länge.
Jag hade flytspacklat upp det där, blir en helt annan känsla när golvet blir rakt och stumt.
Att riva upp och lägga golvspån kan du göra om du orkar, lättare och snabbare och spackla.
Hur stor yta rör det sig om?
 
Ca 6.5kvm är själva svackan
 
Är det svårt o flytspackla om man aldrig gjort det själv förr, är det ett bra förstagångs jobb?
 
Ska du flyta kan jag tipsa dig om att inte göra det misstag jag gjorde. Flytspackel stelnar snabbt! Jag hade en alldeles för svag borr till alldeles för mycket flytspackel på en och samma gång. Snart började spacklet stelna och jag slet och kämpade mot klockan för att sedan få kassera ca 600 kr flytspackel. Bättre att ta det i omgångar. Gärna två pers., en som blandar och en som häller ut det.

Sedan ska man väl täta alla springor innan man sätter igång så det inte rinner ner. Har du springor i dina brädor blir det en del att täta med latex eller liknande. Dock är det garanterat mycket lättare än att slita upp brädor (vilket jag snart ska göra på mitt golv)

Flytspackel är ganska dyrt. Ska man ha ett par cm så går det på ca 4000 kr för 30 m2. (Dock kanske du klarar dig på 1 cm.
 
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Ursäkta, menade att skriva "springor mellan dina brädor"
 
  • Gilla
Lexing
  • Laddar…
Ja det är springor!

Sen funderar jag, även om man fyller ut själva svackan så har jag ju en puckel ut mot trappan. Vet inte hur jag skall ordna de!
 
15 mm svacka är i all fall alldeles för mycket för att justera med lumpapp, det blir svampigt.

Jag hade lyft golvet och riktat, sen på med samma golv om det är i skick eller golvspån. Kanske finns det något mervärde att komma åt bjälklaget (isolering, rördragning etc.) som kan motivera beslutet?
 
Vad är under golvet, är det neder eller undervåning, krypgrund?
Varför är det en svacka?
 
Det är en övervåning

Har rivit upp ett par plankor nu, och orsken är dåligt uppriktat under på balkarna!

Iofs så här föregående ägare byggt ut huset
Och ingången till nya delen är där svackan är, så huset har väl sjunkit när dem gjorde ingången?

Balkar är hela och i gott skick, men två av dem ligger under de andra, och där e dalen

Iom med utbrytning av golv är ju flytspacklet uteslutet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.