När vår oljetank togs bort visade det sig att golvet är ca 3 cm längre där tanken var. Det är ett betonggolv i en källare. Går det att fylla på med något för att få samma nivå på golvet i hela rummet?

Undrar också om någon har tips på vad jag ska göra med väggarna? Det är nu lecablock med oljämn fog där oljetanken stod, men putsat i resten. Är det svårt att putsa hela väggen?
 
  • En oinredd källarkorridor med betongväggar, golv, en vit panna, rörledningar och städsaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
butomusu butomusu skrev:
När vår oljetank togs bort visade det sig att golvet är ca 3 cm längre där tanken var. Det är ett betonggolv i en källare. Går det att fylla på med något för att få samma nivå på golvet i hela rummet?

Undrar också om någon har tips på vad jag ska göra med väggarna? Det är nu lecablock med oljämn fog där oljetanken stod, men putsat i resten. Är det svårt att putsa hela väggen?
Vad tror ni om att bara lägga på ny cement?
 
Mitt tips: flytspackla upp ungefär halva tjockleken. Låt stelna. Flytspackla igen.

Cement blir svårt att få att funka i så tunt lager, tror jag.

Men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
butomusu
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Mitt tips: flytspackla upp ungefär halva tjockleken. Låt stelna. Flytspackla igen.

Cement blir svårt att få att funka i så tunt lager, tror jag.

Men jag kan ha fel.
Tack för tipset. Kan jag gå på flytspacklet när det stelnat eller måste jag lägga klinkers eller något annat ovanpå?
 
AXS
Finbetong fungerar bra om du inte har bråttom att sätta golv ovanpå.
 
  • Gilla
butomusu
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Finbetong fungerar bra om du inte har bråttom att sätta golv ovanpå.
Funkar det med finbetlng fast deg bara är ca 3 cm? Är det inte svårt att få det jämnt?
 
butomusu butomusu skrev:
Funkar det med finbetlng fast deg bara är ca 3 cm? Är det inte svårt att få det jämnt? Vill helst inte ha något annat ovanpå, utan ha ett betonggolv.
 
butomusu butomusu skrev:
Undrar också om någon har tips på vad jag ska göra med väggarna? Det är nu lecablock med oljämn fog där oljetanken stod, men putsat i resten. Är det svårt att putsa hela väggen?
Det är klart att du ska putsa. Det var precis så där jag fick anledning att putsa själv för första gången, läs på lite innan och ha lite tålamod så är det inga problem att göra själv.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det är klart att du ska putsa. Det var precis så där jag fick anledning att putsa själv för första gången, läs på lite innan och ha lite tålamod så är det inga problem att göra själv.
Du har nog rätt, det är ju ett bra utrymme att öva på.
 
Bara att köpa ettt fiber spackel och spackla allt med en gång till kant
 
  • Gilla
butomusu
  • Laddar…
butomusu butomusu skrev:
Tack för tipset. Kan jag gå på flytspacklet när det stelnat eller måste jag lägga klinkers eller något annat ovanpå?
Börja med billigaste flytspacklet du hittar för att komma upp till samma nivå. Sedan kan du lägga industrispackel på hela golvet. Det ger slityta och behöver inte beläggas. Combimix har jag provat med bra resultat.

/Höghus
 
  • Gilla
butomusu
  • Laddar…
AXS
butomusu butomusu skrev:
Funkar det med finbetlng fast deg bara är ca 3 cm? Är det inte svårt att få det jämnt?
Gjuta med finbetong och få okej yta är ju ganska vanligt förekommande. Lite jobb såklart.

Tycker du flytspackel är okej i pris är det såklart mycket smidigare att bara hälla på.

Det går åt mer än man tror att fylla en liten grop!
 
  • Gilla
butomusu
  • Laddar…
Om ytan är 3 cm å ca 3m2 så har du 150kg spackel så 8 st säckar , cm700 kostar på bauhouse 149 kr så 1200kr
 
  • Gilla
butomusu
  • Laddar…
butomusu butomusu skrev:
Du har nog rätt, det är ju ett bra utrymme att öva på.
R Rickard.lj skrev:
Om ytan är 3 cm å ca 3m2 så har du 150kg spackel så 8 st säckar , cm700 kostar på bauhouse 149 kr så 1200kr
Tack allihop. Har nu bestämt mig för flytspackel.
 
butomusu butomusu skrev:
Tack allihop. Har nu bestämt mig för flytspackel.
Ha i ca 0.3 liter mera vatten i spacklet när du blandar i hink . Kommer flyta ut finare och jämnare fö dej då
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.