Hej!

Monterar ett Ikea metodkök, tycker inte stommarna är jämna. Sitter inte ihop samt går inte rakt längs med varandra. Är det fel på ytan bakom trots skena och plastbitar? Eller kommer allt sitta fint när allt är färdig monterat?

Vad kan rättas till och göras bättre?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag stötte på liknande problem med mitt Ikea kök och då var det väggen som inte var rak. Kan vara värt att kolla iaf.
Stommarna ska inte skilja sig, om det inte blivit något fel i produktionen.
 
Ekgolv skrev:
Jag stötte på liknande problem med mitt Ikea kök och då var det väggen som inte var rak. Kan vara värt att kolla iaf.
Stommarna ska inte skilja sig, om det inte blivit något fel i produktionen.
Tack för svaret Ekgolv, ska dit imorgon. Får nog ta bort skenan och spackla bakom.
 
Både Vägg och stommar,

När du sätter ihop stommarna innan du spikar bakstycket så är dom ju rätt rangliga då gäller det att när du spikar bakstycket att det är rätt och inte lite snett

Men vi hade så också iom vi inte tänkte på det med bakstycket. Men då är det bara att sätta ihop skåpen med skruven så att det blir snyggt i framkant, man ser inte bakkanten 😉
 
Det räcker nog att lägga något bakom skenan om väggen buktar in. Sen kan du lossa lite på skruvarna till upphägningsbeslagen när du ska skruva ihop framkanten av stommarna.
 
Jag satte ihop mina stommar med varandra innan jag fäste dem i väggen. Använde dock inte skenan.
 
Stommarna ska skruvas ihop med varandra. När man gör detta så ser man till att de livar med varandra och håller läget på plats med tving. Finns med i installationsanvisningarna.
 
Stommar är nästan aldrig riktigt i vinkel oavsett märke.
Men se till att få framsidan jämn, i värsta fall får man slipa dom jämna i överkant.
Tvivlar dock på att många lägger ner de extra pysslet för att få de bäst :)

Använder du inte skenan så montera ihop flera skåp med varandra innan du fäster dom i väggen, lättast så :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.