I huset vi köpte förra sommaren hade tidigare ägare renoverat badrummet själva. Hyfsat snyggt förutom att golvklinkerplattorna är ojämnt lagda vilket leder till att en av de närmast golvbrunnen är så pass låg att det blir undermåligt fall. Det innebär att det står kvar vatten där varje gång man duschar så man får torka med en svabb. NU till min fråga. KAN man knacka loss den enskilda klinkerplattan och bygga upp fallet på den och ersätta den med en ny eller sabbar man tätskiktsprincipen då?
Sedan har de fegat lite med fogmassa så det är ganska djupa spår mellan klinkerplattorna. KAN man fylla på med mer fog och hur gör man i så fall? Måste man skrapa bort det gamla och lägga på nytt eller???
 
asppie skrev:
I huset vi köpte förra sommaren hade tidigare ägare renoverat badrummet själva. Hyfsat snyggt förutom att golvklinkerplattorna är ojämnt lagda vilket leder till att en av de närmast golvbrunnen är så pass låg att det blir undermåligt fall. Det innebär att det står kvar vatten där varje gång man duschar så man får torka med en svabb. NU till min fråga. KAN man knacka loss den enskilda klinkerplattan och bygga upp fallet på den och ersätta den med en ny eller sabbar man tätskiktsprincipen då?
Sedan har de fegat lite med fogmassa så det är ganska djupa spår mellan klinkerplattorna. KAN man fylla på med mer fog och hur gör man i så fall? Måste man skrapa bort det gamla och lägga på nytt eller???
På din första fråga så är svaret, kanske. Det är möjligt att du lyckas knacka bort en platta och byta ut den utan att skada tätskiktet, det är dock ett riskabelt projekt och inget jag skulle rekommendera, särskilt inte som plattan är precis bredvid golvbrunnen.
Om nu vattnet blir stående precis bredvid golvbrunnen så är ju frågan, vad gör det? Inne i duschen går ni väl inte om ni inte skall duscha? Rent fuktsäkerhetsmässigt så har det absolut ingen betydelse.

Angående fogen så har jag inget bra svar, låter någon annan ta den.
 
Jag tror också det är för riskabelt att knacka bort en klinkerplatta. Det är givetvis möjligt att ta bort den utan att skada tätskiktet men då bör den slipas bort med diverse verktyg vilket kan bli ett ganska omfattande jobb.
 
Tack för snabba svar. Trodde jag skulle få dessa svar och det känns lite scary att ge sig på att bryta och knacka. Med största sannolikhet så sitter ju fogen fast så pass i tätskiktsmassan så OM man lyckas få loss klinkerplattan så sliter man nog med sig en del av massan och då är det ju egentligen kört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.