Införskaffade mig i helgen en Tefal stekpanna avsedd för att användas på induktionshäll. När jag väl kom hem upptäckte jag att ytan på undersidan är lite, lite ojämn. Ställer jag den på bordet så glappar det på cirka 1-3 mm, inte mycket alltså, men glappet finns där (hoppas ni förstår vad jag menar :))
Min fråga är nu: skall/måste jag byta stekpannan (problemet är att jag köpte den 10 mil hemifrån). Har läst någonstans att det kan bli vibrationsljud från pannan om den inte är 100% jämn i och med att det är en induktionshäll.
 
Vanlig solid gjutjärnspanna är det bästa.
Den slår sig aldrig.
Funkar på "gammaldags elspis, elhäll, gashäll och induktionhäll. (Vi har induktionshäll sedan ca 4 mån. & har fått en ny dimension i våra gamla gjutjärnsutensilier).

Så utnyttja "öppet köp" och lägg pengarna på en "riktig" panna istället för en massa Teflontjafs.
 
Bobbe skrev:
Vanlig solid gjutjärnspanna är det bästa.
Den slår sig aldrig.
Funkar på "gammaldags elspis, elhäll, gashäll och induktionhäll. (Vi har induktionshäll sedan ca 4 mån. & har fått en ny dimension i våra gamla gjutjärnsutensilier).

Så utnyttja "öppet köp" och lägg pengarna på en "riktig" panna istället för en massa Teflontjafs.
Nu blir jag nyfiken på det du säger om gjutjärn i kombination med induktion, då jag för några år sen provade det upplevde jag det som att värmen inte blev jämnt fördelat i stekpannan, var detta en "barnsjukdom" på induktionshällen? Jag har varit lite fundersam nu när vi skall byta.
 
Bobbe skrev:
Så utnyttja "öppet köp" och lägg pengarna på en "riktig" panna istället för en massa Teflontjafs.
Inte teflonpanna utan TEFALpanna (märket).
 
Finessen med induktion (jämfört med vanliga glashällar) är ju att botten på kärlen inte behöver vara precis jämn - värmen sprids jämnt ändå. Du kan ju i princip hålla kärlet 1 cm över plattan och ändå kunna värma i det. Vibrationerna du pratar om har jag aldrig hört och då är nästan alla mina kärl (kastruller och stekpannor) från IKEAS 365+ serie och de är inte jämna i botten ett endaste dugg! Däremot har jag också upplevt det där med ojämn värme i gjutjärn även om jag gillar gjutjärnspannorna iallafall. Rent principellt tycker jag ändå att du bör byta stekpannan då ju en ny lite dyrare panna bör vara jämn i botten!
 
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.