Hej , förutsättningar- frånluftsvärmepump ivt490, eksjöhus -98, krypgrund med avfuktare, element nere o uppe, 175 boarea 200 inkl snedyta ovanvåning, kakelugn nere , 4 sovrum uppe o hall, nere stor öppen planlösning , wc, hall o tvättstuga.

Tycker jag får ojämn värme, nere runt 20 grader och 24 grader ovanvåning i skrivande stund. Problemområden- även om jag skruvar ner till 1an på element på sovrum på termostat så reagerar inte alla rum på detta, dotterns sovrum bra temp, men övriga rum ändå för varma , stängda dörrar. Max inställning på alla element i huset förutom sovrum som jag dragit ner något o jobbat med stängda dörrar.

i höstas gick jag igenom alla element o luftade och säkrade tryck på pumpen så alla element blir varma , tidigare hade jag snarare problemet att vissa inte funkade som tänkt men det problemet verkar inte finnas längre iaf.


Tacksam om folk har bra tips, är mina termostater slitna eller dylikt? Är det så att man kan justera något på element om grundflöden, känns som att det borde strypas mer på ovanvåning men känns inte som att detta är något som går att styra. Eller bara gilla faktum att huset inte kan kompensera för kalla golv nedervåning som gör denna ”snedfördelning”. Troligt om jag drar ned centralinställning på pump att nedervåning blir ”för kall”. Tankar idéer :)?
 
  • Termostat på ett element inställd på låg värme inomhus, med en grå vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går åt mindre effekt per kvm att värma övervåningen. Är det ettrörssystem med slingor till olika delar av huset? I så fall ska det sitta injusteringsventiler på varje slinga.
 
J Josth skrev:
Det går åt mindre effekt per kvm att värma övervåningen. Är det ettrörssystem med slingor till olika delar av huset? I så fall ska det sitta injusteringsventiler på varje slinga.
tack för tips- ingen aning kring dessa detaljer så det kommer undersökas
 
Termostathusen kan också bli dåliga med åren och någon kan vara fel på från första början. Livslängden brukar anges till 15 år men tror de klarar några år till om de är av känt fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.