Hej Alla

Om huset:
Flyttat in ett hus och gjort en del renovering. vi har bytt ut den gamla elpannan till en luft/vatten värmepump.
Bytte ut de gamla radiatorerna till nya.
Huset består av två våningar. källaren har vattenburen golvvärme.
övervåningen har vi vattenburna radiatorer med enrörssystem. Om jag tolkar ritningen rätt så är det två separata slingor.

Problemet: Värmefördelningen är väldigt ojämn. Ända radiatorn som blir riktigt varm såsom jag vill ha den är den som är i hallen (gulmarkerad TP 1307). Börjar ena slingan där?
Allt är nytt så jag förstår inte varför vi inte får värme i alla radiatorer. De övriga radiatoerna är oftast kalla. Jag har luftat dem dussintals gånger.

När det blir kallt ute så ökar värmen i alla radiatorerna en stund och samtliga blir helt OK varma...vilket jag antar är naturligt? men jag förstår inte varför bara TP1307 är varm hela tiden och varför den andra slingan inte blir lika varm iallfall första radiatorn.

Eftersom jag inte är teknisk lagd så var min strategi att köpa nytt för att slippa dessa problem. Installatören av luft/vatten säger att pumpen fungerar som den ska trycket är på 1,2bar.
rörmokaren säger att de har gjort installation by the book och det är inga fel där.

Osäker vad jag ska göra och vart jag kan vända mig, därav mina frågor och fundering på vad som kan vara problemet och hur jag kan få det löst.
 
  • Ritning över husets första våning med markerade rörledningar och radiatoren TP1307 gulmarkerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt vitmålat vattenburet element vid vägg, ojämn uppvärmning i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Ralph and Frank skrev:
Hej Alla

Om huset:
Flyttat in ett hus och gjort en del renovering. vi har bytt ut den gamla elpannan till en luft/vatten värmepump.
Bytte ut de gamla radiatorerna till nya.
Huset består av två våningar. källaren har vattenburen golvvärme.
övervåningen har vi vattenburna radiatorer med enrörssystem. Om jag tolkar ritningen rätt så är det två separata slingor.

Problemet: Värmefördelningen är väldigt ojämn. Ända radiatorn som blir riktigt varm såsom jag vill ha den är den som är i hallen (gulmarkerad TP 1307). Börjar ena slingan där?
Allt är nytt så jag förstår inte varför vi inte får värme i alla radiatorer. De övriga radiatoerna är oftast kalla. Jag har luftat dem dussintals gånger.

När det blir kallt ute så ökar värmen i alla radiatorerna en stund och samtliga blir helt OK varma...vilket jag antar är naturligt? men jag förstår inte varför bara TP1307 är varm hela tiden och varför den andra slingan inte blir lika varm iallfall första radiatorn.

Eftersom jag inte är teknisk lagd så var min strategi att köpa nytt för att slippa dessa problem. Installatören av luft/vatten säger att pumpen fungerar som den ska trycket är på 1,2bar.
rörmokaren säger att de har gjort installation by the book och det är inga fel där.

Osäker vad jag ska göra och vart jag kan vända mig, därav mina frågor och fundering på vad som kan vara problemet och hur jag kan få det löst.
Slingan börjar i toaletten.
En radiator fungerar korrekt när de är varma upptill och nästan rumsvarma nertill. En radiator är bara varm då rumstemperaturen sjunker under det förinställda värdet på termostaten. Hur är temperaturerna i rummen? Kan vara så att termostaten i hallen inte fungerar korrekt därav att det är varmt hela tiden.
 
  • Gilla
Ralph and Frank
  • Laddar…
Är alla nya radiatorer som din bild?
Om ja, så beror felet på att du har 2-rörskoppel
Ventilen på 1-rörskoppel ser ut så här
Termostatventil till radiator med grå ratt och guldtonade metallanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och bottendelen så här
Metallisk 1-rörskoppel för radiator med markerade tillopp och returanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man behöver alltså byta ut kopplen och gärna till annat fabrikat som har samma placering av tillop/retur som dina gamla tp. Dvs tillop längs ut. T. Ex. Mma 4805915
 
Redigerat:
  • Gilla
Ralph and Frank
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Slingan börjar i toaletten.
En radiator fungerar korrekt när de är varma upptill och nästan rumsvarma nertill. En radiator är bara varm då rumstemperaturen sjunker under det förinställda värdet på termostaten. Hur är temperaturerna i rummen? Kan vara så att termostaten i hallen inte fungerar korrekt därav att det är varmt hela tiden.
Stort tack, kikade lite närmare och ser att jag har två olika varianter, kan du se om den ena är enrörs och den andra är tvårörs bara genom dessa bilder?
konstigt att det är olika eftersom jag hade en rörmokare här som gjorde arbetet...

Den utan silverringen är den som är i hallen och som fungerar bäst.

Magrand Magrand skrev:
Är alla nya radiatorer som din bild?
Om ja, så beror felet på att du har 2-rörskoppel
Ventilen på 1-rörskoppel ser ut så här
[bild]
Och bottendelen så här
[bild]

Man behöver alltså byta ut kopplen och gärna till annat fabrikat som har samma placering av tillop/retur som dina gamla tp. Dvs tillop längs ut. T. Ex. Mma 4805915
 
  • Termostatventil på en radiator utan silverring, med fokus på anslutningsdetaljerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutning med kopplingsdetaljer, eventuellt för enrörs- eller tvårörssystem, utan silverring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventil utan silverring ansluten till rör i vägg, eventuellt enrörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tompafix skrev:
Slingan börjar i toaletten.
En radiator fungerar korrekt när de är varma upptill och nästan rumsvarma nertill. En radiator är bara varm då rumstemperaturen sjunker under det förinställda värdet på termostaten. Hur är temperaturerna i rummen? Kan vara så att termostaten i hallen inte fungerar korrekt därav att det är varmt hela tiden.
Tack, helt rätt beskrivning, den är varm upptill och kyligare nertill. när det blir kallt ute så sjunker temperaturen i rummet till ca 20-vilket är lägre än vad vi önskar
 
Vilken temperatur går ut i radiatorslingan från pumpen?
 
T Tompafix skrev:
Vilken temperatur går ut i radiatorslingan från pumpen?
Framledningstempraturen är 35 grader just nu (8 grader ute)
 
R Ralph and Frank skrev:
Stort tack, kikade lite närmare och ser att jag har två olika varianter, kan du se om den ena är enrörs och den andra är tvårörs bara genom dessa bilder?
konstigt att det är olika eftersom jag hade en rörmokare här som gjorde arbetet...

Den utan silverringen är den som är i hallen och som fungerar bäst.
Bild 1+3 är 1-rörs
Bild 2 är 2-rörs
Har du inga termostater?
Om/när en termostatventil på 2-rörskoppel stänger så stoppar hela den slingan.
 
Magrand Magrand skrev:
Bild 1+3 är 1-rörs
Bild 2 är 2-rörs
Har du inga termostater?
Om/när en termostatventil på 2-rörskoppel stänger så stoppar hela den slingan.
Jo vi har termostat, hade tagit bort dem, då jag fick ett annan tips om att det kanske skulle hjälpa (men det gjorde det inte)

När man har två rörskoppel är problemet att värmen inte kan gå vidare till nästa radiator?
 
R Ralph and Frank skrev:
Tack, helt rätt beskrivning, den är varm upptill och kyligare nertill. när det blir kallt ute så sjunker temperaturen i rummet till ca 20-vilket är lägre än vad vi önskar

Kan du se vilken raditor som kommer efter den i hallen (gulmarkerade) vill försöka spåra och se om jag kan se vart det tar stopp
 
Om du har rvårörskoppel så kommer inte värmen runt till alla element. Termostaten stryper ju flödet när tempen uppnåtts.
Enrörskoppel fungerar så att den släpper förbi en stor del av flödet.
Så här tycker jag att det ser ut att vara draget.
 
  • Översiktlig ritning av rörsystem för värme med slingor och markeringar för flödesriktning i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ralph and Frank
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om du har rvårörskoppel så kommer inte värmen runt till alla element. Termostaten stryper ju flödet när tempen uppnåtts.
Enrörskoppel fungerar så att den släpper förbi en stor del av flödet.
Så här tycker jag att det ser ut att vara draget.
Stort tack, otroligt tacksamt.

Det konstiga är att Gul 5 är mycket varmare än gul 4.
gul 4 är sval och ljummen medan gul 5 har "bra värme"
 
R Ralph and Frank skrev:
Stort tack, otroligt tacksamt.

Det konstiga är att Gul 5 är mycket varmare än gul 4.
gul 4 är sval och ljummen medan gul 5 har "bra värme"
Hur känns gul 6? Har de samma typ av koppel?
 
T Tompafix skrev:
Hur känns gul 6? Har de samma typ av koppel?
Vi har inget element på gul 1,2,3 och 6 samt röd 1, 3 och 7. kök och toaletter är ersätta med el-golvvärme.

Men rören på dessa är varma.
 
Gul 4 har för mycket stryp så för för lite flöde, under sexkanten på sidan sitter den insex som går att skruva ut eller in, max in har jag för är stopp till elementet skruva ut den lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.