Hej!
Det finns säkert en tråd om detta, men är ny här och hittar inget. Tar det så kortfattat jag kan.

Vill börja med att säga att säljaren inte är behjälplig i frågan, så behöver det inte bli en diskussion om det😊.
Och jag är ny på detta med värmesystem så ha gärna överseende med om jag uttrycker mig korkat.

Jag bor i ett hus på 160 kvm byggt 2015. Flyttade in i somras, så första vintern i huset. Värmer med luft/vatten-system (Bosch cc 160 + EHP 8). Golvvärme i betongplatta på markplan där jag har behaglig värme som justerar sig bra efter utetemperatur. Radiatorer på övervåningen. Där får jag inte upp värmen utan att det blir för varmt på nedervåningen.

Rören till övervåningen går ut från en wilo cirkulationspump som står i läge 3. Shunten som sitter ovanför verkar funka. Det var minus 18 ute igår och jag såg då att ”ratten” på shunten rört sig.

Värmekurvan i pannan står just nu på V=20, H=45. I manualen står det att har man radiatorer ska H=55. Men höjer jag till 55 blir det tokvarmt på nedervåningen. Har testat att strypa de 5 rören till golvvärmen en del, men kan ju inte stänga dom helt (gör detta manuellt då jag tyckte att termostaterna i rummen funkade sådär). Det sitter också en ”huvudtermostat” i anslutning till dessa rör. Drar jag ner den för mycket så börjar det låta/knacka.

Fråga 1:
Hur ska jag gå tillväga för att få jämn temp i huset?

Fråga 2:
Är det dåligt för golvvärmesystemet att strypa för mycket?

Tacksam för svar. Skickar med lite bilder. Fråga om mer info behövs, så kan jag kanske, möjligtvis svara på det😅


Golvvärmesystemet.
. Värmeinstallation med mässingsfördelare, termostatventiler, rör och kablar inuti ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Cirkulationspump + shunt
Värmesystemkomponenter, cirkulationspump, rör, regleringsknopp, industriell, teknisk etikett, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd knapp på en dammig svart yta, med symboler som indikerar funktion eller riktning, möjligtvis en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rör till övervåningen (plus in i väggen till blandare toalett/kök ?)
VVS-installation, rör, ventiler och kopplingar, markerade med röda ringar, eventuell vattenläcka eller fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och ventiler för värmesystem genom vägg, nära golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Värmekurva.
Digital graf över temperatur; punkter anslutna i stigande trend. Maxtemperatur 45 grader Celsius anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktioner för inställning av värmepump; kurvinställningar för olika golvvärme- och radiatorinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den röda inringade är en maxterostat för golvvärmen ( GV ) spiralens ända sitter nog instoppad i den övre fördelaren. Den kan du ställa ner lite och prova dig fram till rätt temp nere, VP ska ställas in för radiatorer som behöver lite mer värme, nu är alla ställdon borta och när du kommit rätt i temp nere så sätter du tillbaka dom och ställer termostaterna som du vill, lite mindre värme i ett sovrum kanske.
 
  • Gilla
Tomazzzz
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den röda inringade är en maxterostat för golvvärmen ( GV ) spiralens ända sitter nog instoppad i den övre fördelaren. Den kan du ställa ner lite och prova dig fram till rätt temp nere, VP ska ställas in för radiatorer som behöver lite mer värme, nu är alla ställdon borta och när du kommit rätt i temp nere så sätter du tillbaka dom och ställer termostaterna som du vill, lite mindre värme i ett sovrum kanske.
Tack för svar! Testar att ställa upp pannan och dra ner termostaten lite till👍🏼 Ett litet problem, som jag nämnde i inlägget är att det börja låta/knacka någonstans i rören när jag vrider ner maxtermostaten till värde nånstans mellan 1 och 2. Så måste ha termostaten ställd högre eller lägre än det för att det ska vara tyst. Och har jag den lägre så känns det som att det inte blir något flöde alls. Vad kan vara problemet där? Du nämner spiralen och den övre fördelaren (SE BILD). Menar du att jag kan justera något där också?

Några av ställdonen fungerar inte riktigt som de ska, så plockade bort alla och justerar flödet till rummen manuellt istället. Det har funkat bra. Jämn temp på nedervåningen strax över 20 grader hela hösten, och även nu när det är smällkallt. Men dubbla täcken på övervåningen sen köldsmockan kom. Där ligger förstås alla 4 sovrummen haha.

Rörsystem med manometer, mässingskopplingar, svart komponent, och en fjäder inne i ett tekniskt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.