Hej,

Har rivit tapeter nu på mina betongväggar i vardagsrummet nu för att måla om. tapeterna gick till en börja hur bra som helst att ta bort efter att ha kört med ångmaskin men när jag kom till hörnet mot balkongen så sitter dom som berget. Ingen riktig papp under utan känns som att yttersta tapetlagret sitter mot nått spackel nästan?
De andra väggarna kommer jag låta tapeterna sitta kvar och sedan spackla på dom och måla.
Tanken är att på den väggen ska det sedan målas vitt och sen upp med ELFA-skenor och bygga en bokhylla på dom så det kommer väl inte exponeras fullt.

Hur ska jag göra?
Ska jag försöka slipa ner kanterna och spackla mot?
Ska jag försöka sätta renoveringstapet?
Ska jag bredspackla hela väggen?
 
  • Betongvägg i vardagsrum med delvis bortriven tapet och spår av spackel eller lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg där tapet delvis är borttagen, exponerar spackel eller liknande underlager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du bara måla så är underarbetet A och O. Minsta lilla blemma syns hur mycket som helst typ........Jag skulle nog ta bort all tapet och sen börja om.
 
Okej, har kört på som s*tan med ångmaskinen men den blöter nästan upp betongen under istället för att lösgöra tapeten så det är riktigt svårt. Några andra tips på hur jag ska få lös den?
 
Vi använde varmluftspistol för att lossa vävtapet från betongvägg.

/M
 
En rakbladsskrapa ser ut att klara det där sista ganska enkelt.
 
A
Rusta har billig spärrfärg.
Kör på någon form av spärrfärg innan du börjar spackla! Du behöver inte riva mer i så fall
 
Johan1975z skrev:
Rusta har billig spärrfärg.
Kör på någon form av spärrfärg innan du börjar spackla! Du behöver inte riva mer i så fall
Jag tånkte spärrfärga men menar du då att jag spärrfärgar allt ”utom” där det är tapet för att jämna ut det?
 
A
Nej, för guds skull :) du kör spärrfärg på hela väggarna. Bara att rolla. Det finns risk att det börjar bubbla antingen när du spacklar eller värre, sen när du börjar målar.
 
Okej jag trodde du mena för att jämna ut väggen då tapeten bygger ~2 mm
 
Johan1975z skrev:
Nej, för guds skull :) du kör spärrfärg på hela väggarna. Bara att rolla. Det finns risk att det börjar bubbla antingen när du spacklar eller värre, sen när du börjar målar.
Men hur löser det ojämnheten som finns?
Rekommenderar du att bredapackla sen efter att jag spärrfärgat? Är cirka 5x2,5m
 
Ja, bredspackling över hela efter du spärrmålat.
 
A
Räkna med att få spackla tre gånger. Som amatör brukar det bli bra vid tre lager.
Köp en slipgiraff på jula
 
A
Köp sen källarfärg. Finns 10 l för 149kr
Måla två gånger så du mättar spacklet.
Täckmåla sen med en riktig färg
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.