Hej!
Är intresserad av ett nybyggt som är på gång att bli till salu.

var förbi huset och kika och såg direkt att underlagspappen inte är jämnt lagd. Den är rätt veckig, se bild.

När man sedan spikar läkt på och trycker ner pappen känns det som det blir skarpa veck, som eventuellt gör att pappen spricker?


vad tänker ni om detta? Är det vanligt att man gör så här? Eller visst borde man få pappen jämn?
 
  • Hus under konstruktion med ställningar, byggavfall i container, frostigt gräs, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger papp direkt på takstolarna? Vad ska dom på med sen?
 
Gissar att dom kör 2x3" direkt och pannor på det, billigaste lösningen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger papp direkt på takstolarna? Vad ska dom på med sen?
Det ser onekligen ut som pappen ligger direkt på takstolarna.

Det är ett Myresjöhus.
 
A
är ingen ovanlig lösning att man ersätter råsponten med genomtrampningssäker duk, då blir ju resultatet så här.
Sen är det ju läkt och pannor på det.

En billig lösning, helt enkelt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gissar att dom kör 2x3" direkt och pannor på det, billigaste lösningen.
Är det vanligt? Man har alltså ingen råspont på takstolarna?
 
Jag visste inte att det är godkänd att köra takpapp istället för en duk?!
 
A Aunty skrev:
är ingen ovanlig lösning att man ersätter råsponten med genomtrampningssäker duk, då blir ju resultatet så här.
Sen är det ju läkt och pannor på det.

En billig lösning, helt enkelt.
Ok, tack för svar!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag visste inte att det är godkänd att köra takpapp istället för en duk?!
Det kanske är duk, mina erfarenheter är begränsade så kanske blandar ihop termer. Jag antog bara att man har papp
 
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Det kanske är duk, mina erfarenheter är begränsade så kanske blandar ihop termer. Jag antog bara att man har papp
Vad jag vet är dukarna inte svarta och något eller mycket bredare än papp. Säger att du ska kolla upp noga vad för material som använts. Oavsett om det är korrekt eller inte är det en snål småländska lösning :(
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad jag vet är dukarna inte svarta och något eller mycket bredare än papp. Säger att du ska kolla upp noga vad för material som använts. Oavsett om det är korrekt eller inte är det en snål småländska lösning :(
Vanlig och vanlig, den är ingen ovanlig metod på billiga hus.
Den fungerar absolut så det behöver man inte vara orolig över men samtidigt ska man ju veta vad man köper och betala därefter.

Om dom gör en sån billig lösning på taket så skulle jag personligen anta att det är ett genomgående tema för det huset.

duken finns i flera färger beroende på leverantör.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Vanlig och vanlig, den är ingen ovanlig metod på billiga hus.
Den fungerar absolut så det behöver man inte vara orolig över men samtidigt ska man ju veta vad man köper och betala därefter.

Om dom gör en sån billig lösning på taket så skulle jag personligen anta att det är ett genomgående tema för det huset.

duken finns i flera färger beroende på leverantör.
Hmmm. Takdukarna jag hittar börjar på 1360mm breda och uppåt. Om dom fuskar och lägger vanlig underlagspapp är det mindre bra…svårt att se på bilden.
 
Rickard.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm. Takdukarna jag hittar börjar på 1360mm breda och uppåt. Om dom fuskar och lägger vanlig underlagspapp är det mindre bra…svårt att se på bilden.
Finns ända ner till 1m i alla fall och med 15cm överlägg så blir dom ganska smala men jag kan då inte svara på vad dom använt. Jag har för mig att bmi gruppen har haft hel svarta men jag är inte säker.
 
ralvejd
Hmm, inte ens jag som aldrig lagt papp tidigare lyckas få det så illa när jag lägger det ensam på 45 grader.
 
A
Rickard. Rickard. skrev:
Finns ända ner till 1m i alla fall och med 15cm överlägg så blir dom ganska smala men jag kan då inte svara på vad dom använt. Jag har för mig att bmi gruppen har haft hel svarta men jag är inte säker.
finns som sagt i alla möjliga storlekar och färger.
det kan ju dessutom vara en utländsk leverantör som har någon egentillverkad och det är ju inget fel i det
 
  • Gilla
erikssonandreas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.