jag har en Electrolux insight dubbelugn (ekc60163) där den mindre övre ugnen plötsligt har blivit väldigt ojämn i värmen. Kakan blev nästan bränd i inre delen och obakad i yttre. När jag slår på värmen glöder den ena, inre slingan upp men den yttre ringen förblir svart.
Värmeelementet har jag sett finns som reservdel, men kan det vara något annat som är trasigt? termostaten? Reglaget?
Testförslag?
 
Ingen som har någon bra tanke?
 
A
jo tankar har man ju
en trevlig spis
och väldigt uppskattad snabbugn (övre)
den inre slingan är grillelement yttre följaktligen övervärme.

ugnen har en snabbstartsfunktion varvid båda elementen används och gula termostatlampan blinkar.
när inställd temperatur uppnåtts första ggn så övergår ugnen till normal drift och den gula lampan lyser med fast sken under uppvärmning.
behöver jag nämna alla fel som bruka uppstå?
i ditt fall skulle jag kolla
snabbuppvärmingsfunktionen och temperaturen först
ohmmäta det yttre elementet därefter
kolla reläet på baksidan som kopplar in elementen som tredje (sitter lite bakom kortet som sköter snabbuppvärmningen).

Om alla dessa ting är riktiga så är det bara styrkortet kvar (vanligt fel).
detta finns inte längre att få tag på! inga ersättningar och inga fixar.
är man, och det är man, väldigt nöjd med produkten får man försöka att bygga om och koppla förbi styrkortet så att vanlig funktion erhålls.

men detta var ju bara lite tankar....
 
Tack, det var i första hand dina tankar jag var ute efter electroluxaren, jag har läst många av dina kloka inlägg tidigare och det brukar vara bra förslag!
Jag ska kontrollmäta lite och återkommer!
Spisen är ju mycket bra för övrigt så den får gärna hålla ett tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.