hoj har ojämn tempr. i vatten systemet ,vi har en oljepanna och har haft en vvs.are som gjort service på pannan men jag fattar inte varför jag har jätte hett i kökskranen en typ 2 min sen kallnar vattnet av,
och i våran dusch på övervåningen är det högst ljummet,vad är det som är sönder i pannan ???vvs.aren säjer att han gjort allt.........:( suck (nån som vet?) mvh anne-lie
 
Hur långt har du från kranen(-arna) till pannan?
Det är inte så att du "spolat upp" varmvatten tidigare som sen kommer först med kallare nedkylt vatten som följd?
Så om du spolar en liten stund så kommer varmvattnet igen?

Har du gamla järnrör på kallvatten -sidan? De kan vara fulla med rostflagor som sätter igen kallvattnet.
Det kan ge upphov till "intressanta" fenomen med temperaturen.
Du borde då även ha dåligt tryck i kranarna.

Varmt vatten kommer ju från beredare i pannan till kranen som där blandas med kallt.
Om det bara kommer varmt vatten i 2 minuter så är det nåt lurt.
Iom. att oljebrännaren värmer vattnet (om ni använder olja) så är det inte värmeelement i beredare som är trasigt.
 
Har du beredare eller "slinga" (kopparkamrör) i pannan för varmvattnet? Om pannan är äldre och du har en slinga som börjar bli igensatt så är det typiskt att få det problem du beskriver. Du får då bara några liter varmt vatten i början och sedan hinner inte slingan med att värma upp vattnet som strömmar igenom snabbt nog. Har ni mycket kalk i vattnet (hårt vatten) kan detta i värsta fall gå ganska fort.

// N
 
kontrolera funktionen på blandingsventilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.