Hej!

Jag har senaste veckan upplevt mycket svag ström från några specifika eluttag. Aldrig hänt tidigare. Har bytt alla säkringar (3x16A) utan framgång.

Testat med ett grenuttag med röd lampa 1/0. Den lyser svagt och flimrar lite i dessa uttag. Sätter jag i t ex dammsugaren i grenuttaget och försäker starta den, slutar den röda lampan lysa.

Vad kan detta plötsliga bero på?
 
J jannejohan skrev:
Hej!

Jag har senaste veckan upplevt mycket svag ström från några specifika eluttag. Aldrig hänt tidigare. Har bytt alla säkringar (3x16A) utan framgång.

Testat med ett grenuttag med röd lampa 1/0. Den lyser svagt och flimrar lite i dessa uttag. Sätter jag i t ex dammsugaren i grenuttaget och försäker starta den, slutar den röda lampan lysa.

Vad kan detta plötsliga bero på?
Har du kollat dina mätarsäkringar/huvudsäkringar?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Yes, bytte ut dessa tre idag mot sprillans nya. I skåpet i huset sitter automatsäkringar, ingen utlöst.
 
J jannejohan skrev:
Yes, bytte ut dessa tre idag mot sprillans nya. I skåpet i huset sitter automatsäkringar, ingen utlöst.
Det kan vara ett fel hos nätbolaget.
De flesta elmätare kan visa varje fas för sig, kolla där.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ellevio avsade sig allt ansvar, och rekommenderade felsökning av elektriker. Det var det jag ville undvika! 😂💸
 
Man lär ju börja med att mäta spänningen. Både i uttaget och inkommande.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vad säger elmätaren avseende L1, L2 och L3 ?
 
  • Gilla
jannejohan
  • Laddar…
A
Du borde skaffa en spänningsprovare.
 
  • Gilla
jannejohan
  • Laddar…
J jannejohan skrev:
Jag har senaste veckan upplevt mycket svag ström från några specifika eluttag.
Berätta mer om hur du upplever/märker denna svaga ström.

Du har väl inga problem att använda spisen och andra förbrukare, det fungerar, dvs du har ström så det räcker?
J jannejohan skrev:
Testat med ett grenuttag med röd lampa 1/0. Den lyser svagt och flimrar lite i dessa uttag. Sätter jag i t ex dammsugaren i grenuttaget och försäker starta den, slutar den röda lampan lysa.
Så uttaget i väggen har ström?
Och lampan i grenuttaget lyser svagt när den är ställd i läge av?
men inte när strömbrytare är på, för då lyser den väl?
Är vägguttaget jordat eller ojordat?
Få du samma fenomen i ett jordat vägguttag?

Försök påminna dig om vad som kan ha hänt när detta började, varför du inte har upplevt detta tidigare.
 
  • Gilla
daviid
  • Laddar…
För att klargöra:
* Är det ett standard 250 V jordat Schuko uttag eller något annat?
* Vilka faser är involverade?
* Är det en lägenhet, radhus eller villa?

Felsökningstips:
* Kolla vilken spänning som din elmätare uppger för de 3 faserna.
* Mät spänningen i något centralt placerat vägguttag för att verifiera mätinstrumentet.
* Mät spänningen i uttaget som inte fungerar korrekt.
* Koppla in en rejäl värmefläkt eller dyligt samtidigt som du mäter spänningen.
* Hur gammal är elinstallationen? (ungefär)
 
O
J jannejohan skrev:
Vad kan detta plötsliga bero på?
Nu spekulerar jag!

I din anläggning har du exakt 3 olika fasspänningar. Dessa har varsin huvudsäkring. Alla 1-fasgrupper i alla elcentraler matas från en av dessa tre fassspänningar. Om en huvudsäkring går blir normalt sett alla dessa spänningslösa, men om du då har en äkta trefasförbrukare, det vill säga en apparat som är kopplad mellan två eller flera fasledare istället för mellan fasledare och neutral, så kan man i vissa situationer få bakmatning av en fas från en annan via den apparaten.

Resultatet blir då att du kan få en godtycklig spänning på alla uttag som bakmatas. Den är troligtvis lägre än den skall vara eftersom det blir ett visst spänningsfall. Om du sedan belastar den det kommer strömmen att bli lägre eftersom den inkopplade belastningen adderas till belastningen i 3-fasapparaten där överledningen finns.

Det kan t.ex. inträffa om man har en gammal elpanna och en av huvudsäkringarna går. Men då du skriver att bytt alla huvudsäkringarna så håller ju inte det. Du skulle få samma problem om du fått avbrott på en fas i matningen någonstans mellan huvudsäkringen av elcentralen.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Vad säger elmätaren avseende L1, L2 och L3 ?
Får kika på detta när jag är på plats igen
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Berätta mer om hur du upplever/märker denna svaga ström.

Du har väl inga problem att använda spisen och andra förbrukare, det fungerar, dvs du har ström så det räcker?

Så uttaget i väggen har ström?
Och lampan i grenuttaget lyser svagt när den är ställd i läge av?
men inte när strömbrytare är på, för då lyser den väl?
Är vägguttaget jordat eller ojordat?
Få du samma fenomen i ett jordat vägguttag?

Försök påminna dig om vad som kan ha hänt när detta började, varför du inte har upplevt detta tidigare.
Precis, det finns ström i huset så det räcker till allt som vanligt. Lampan på grenuttaget lyser när det är påslaget. Uttaget är jordat och monterat av elektriker härom året. Även ett äldre jordat uttag på ovanvåningen beter sig likadant.

I bägge uttag provade jag med endast dammsugare samt grenuttag+dammsugare. Provade även med diskmaskinen och mobilladdare i dessa uttag. Apparaterna fungerar i andra uttag i samma rum som de felande.

Det är ett fritidshus, så mellan de helger som jag inte varit där har varmvattenberedaren i källaren lagt av (nu avstängd), samt besök av grävling i krypgrunden. Kan inte komma på några andra avvikelser 😅 Men får börja med spänningsprovare nästa vecka.
 
J jannejohan skrev:
Ellevio avsade sig allt ansvar, och rekommenderade felsökning av elektriker. Det var det jag ville undvika! 😂💸
Vad säger elmätaren?
Först å främst de tre pilarna jag ringat in,
Elsmätarskärm från Ellevio med data som visar 285006.581 kWh och tre inringade pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ellevio.se/globalassets...ad-b2c/ellevio_produktblad_fas3_t211_web2.pdf

Om inte ovan elmätare ser ut som din så finns andra manualer här,
https://www.ellevio.se/elmatare/forsta-din-elmatare/
 
Redigerat:
  • Gilla
jannejohan
  • Laddar…
J jannejohan skrev:
Uttaget är jordat och monterat av elektriker härom året.
Detta uttag är alltså samma som på filmen.
Och filmen visar grenuttaget med strömbrytaren avstäng?
Och ingen apparat är ansluten till grenuttaget?
J jannejohan skrev:
I bägge uttag provade jag med endast dammsugare samt grenuttag+dammsugare. Provade även med diskmaskinen och mobilladdare i dessa uttag. Apparaterna fungerar i andra uttag i samma rum som de felande.
På vilket sätt fungerade inte apparaterna i de felande uttagena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.