Har problem med varmvattentemperaturen i dusch och kranar.
När man sätter på kranen så är vattnet så varmt man vill ha det i ca 20sekför att sedan tappa temp ner till ca 40grader.

Pannan är en CTC ElCombi från -86 som är pelletseldad.
Panntemp ligger på 80grader.
Drifttermostat el 60grader.
Drifttermostat brännare 80grader.
Shunten är stängd.

Varmvattnet har fungerat tidigare både på eldrift samt med pellets.
Inga ändringar är gjorda på inställningar på pannan sedan varmvattnet fungerade.

Är pannan körd eller kan det vara något enklare/vanligt fel?
 
vart tar du vattnet ?
kan vara så att det är en termostat blandare någonstans som backventilerna är trasiga på, inte alltför ovanligt !
sätt på vv i tex köket och kolla tempen på utgående vv efter blandningsventilen, kan vara den som är trasig med ,
lycka till
 
Jag har samma problem vart jag än tar varmvattnet, källare botten eller övre plan spelar ingen roll.
Kan tillägga att när jag skall ha kallvatten så måste jag låta vattnet rinna en lång stund, 1-2 min,då det först blir varmt innan det blir kallt.
 
Fick idag loss på blandningsventilen som sitter precis efter pannan, KV+ VV --> BV.

När jag skuvade den till max(från befintlig 3 till 4+) så blev det knappt märkbart varmare vatten. men när jag skruvade den till min så blev vattnet iskallt.
Är det denna som felar eller sitter felet i pannan.
 
AkutLumbago skrev:
Fick idag loss på blandningsventilen som sitter precis efter pannan, KV+ VV --> BV.

När jag skuvade den till max(från befintlig 3 till 4+) så blev det knappt märkbart varmare vatten. men när jag skruvade den till min så blev vattnet iskallt.
Är det denna som felar eller sitter felet i pannan.
har du varmt som fasen INNAN vattnet blandas ? i så fall är pannan ok,
det mest troliga är att blandnings ventilen är trasig
 
drakhenke skrev:
har du varmt som fasen INNAN vattnet blandas ? i så fall är pannan ok,
det mest troliga är att blandnings ventilen är trasig
Ja.
Kollade nu och både VV och KV-rören innan blandningsventilen är heta som f-n.
Kanske även förklaringen till att man måste spola i drygt minuten för att få kallvatten med?
Låter det som om det "endast" är blandningsventilen som felar?

Tack för så snabba svar drakhenke.
 
i mina öron låter det som att det isåfall blandningsventilen är körd, det har säkert börjat med att backventilen gått sönder och sedan har blandnings ventilen tagit stryk och även den pajjat,
så byt den, men jag kan inte garantera resultat, kan ju vara så att det strömmar över kv i någon blandare i närheten också!
har du mora termostatblandare så är det tillochmed nästan säkert så !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.