Vi har ett 100-årigt hus där vi fått rekommendationen att lägga åldersbeständlig plast på marken i grunden.

Grunden är ordentligt ojämn, det skiljer nog 30-40 cm i höjd mellan olika ställen. Jag funderar om detta kan vara ett problem, att man får en liten damm med vatten ovanpå plasten?

Eller får man aldrig vatten ovanpå plasten?
 
Har liknande situation med mycket ojämn berggrund och nivåskillnad på drygt en meter. Det finns även fickor i berget där vatten samlas. Hur göra?
 
Plasten ska skydda mot fukt från marken som dunstar och genererar en hög luftfuktighet i krypgrunden så om du får pölar uppifrån är det nog läge att åtgärda orsaken till dessa först innan plasten blir effektiv. Sådana källor kan tex vara att du sommartid har riktigt varm och fuktig luft som kommer in och når daggpunkten när luften kyls ner.

Normalt är det inget problem med ojämt underlag mer än att det är svårare att lägga plast och få tätt mellan våderna.

// Mats
 
Henri skrev:
Har liknande situation med mycket ojämn berggrund och nivåskillnad på drygt en meter. Det finns även fickor i berget där vatten samlas. Hur göra?
Om du har fickor i berget där vattnet samlas låter det inte riktigt som det är markfukt, eller har du sprickor där det rinner fram vatten? I ditt fall skulle jag noga undersöka var fukten kommer ifrån innan det är läge att lägga plast. I vissa fall då man har fickor i berg där det samlas vatten kan det räcka med att man med borrhammaren/snigeldynamit ser till att det vattnet kan sippra ner mot något poröst underlag och sedan går det att gå på med plast.

// Mats
 
Tack för svaret! Vi har inga pölar eller tecken på det, men jag tänkte att om det kommer in vatten så har det ingen stans att ta vägen.

Är rekommendationen alltså att grunden ska vara helt tät? Förr så var man ju noga med att öppna ventiler på våren, o stänga till vintern..?
 
Redigerat:
myrstack skrev:
Om du har fickor i berget där vattnet samlas låter det inte riktigt som det är markfukt, eller har du sprickor där det rinner fram vatten? I ditt fall skulle jag noga undersöka var fukten kommer ifrån innan det är läge att lägga plast. I vissa fall då man har fickor i berg där det samlas vatten kan det räcka med att man med borrhammaren/snigeldynamit ser till att det vattnet kan sippra ner mot något poröst underlag och sedan går det att gå på med plast.

// Mats
Har sprickor i berget där vatten rinner fram. Ska börja med att åtgärda enligt ditt förslag för att i första hand leda bort vattnet.

Henri
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.