Tjenixen!

Jag är nyligen stolt husägare och köpte ett "nyckelfärdigt" hus från en ganska stor tillverkare. Allt har funkat bra i budgeten förutom grund/markarbeten. Bygget började redan mars-08 och då hade entrepr.till apr-08 enl kontrakt. Snickare mm uppmärksammade grundentr. direkt att grunden inte var jämn och till svar fick man att det skulle ordna sig. Bygget fortsatte och v.30 skulle vi tapetsera/måla själva för att spara lite kostnader, grunden var fortfarande inte korrekt och när vi hamnade i tidsnöd anlitade vi en målare och just då skulle grundentr. fixa grunden, det slutade med att 4st tapetvådor i 3 olika rum blev förstörda av flytspackel. Det tog till sista veckan i september innan grunden var färdig att lägga golv på, nu är det så att på en tvåmeters sträcka finns det en dal som är 6-7mm i ett rum och 9mm i ett annat rum.

Nu min fråga, ÄR DETTA INOM RAMEN VAD SOM TILLÅTS?

Efter ett bittert samtal för 2 veckor sen med grundentr. så sa jag att jag bestrider kommande fakturor(100 000kr)tills jag fått huset besiktigat/godkänt men han surnade till och skickade faktura med ränta påslaget så nu kommer jag driva detta vidare till advokat/domstol(om det går).


Hoppas jag är i rätt forum...
 
Nej, det är inte inom rimliga toleranser.
I våra ritningar till grunden så angavs toleranserna till +-3 mm på två meter och även hänvisning till Hus AMA. Vår grund gjöts i regn och slipades aldrig så vi hade också stora ojämnheter. Grundläggarens enda kommentar var att "får snickaren problem att lägga golven får han väl höra av sig". Vår entreprenör hävdade att det inte var ett problem förrän det konsterats på slutbesiktning trots att kraven i ritningarna inte var uppfyllda. Trots anmärkning på slutbesiktning så åtgärdades aldrig golvet så jag rekommenderar dig att hålla inne med en så stor summa att du kan få felet avhjälp och inte räkna med att det kommer att ske frivilligt. Har ni haft slutbesiktning? I annat fall är det kanske lämligt att ta in en sakkunnig/besiktningsman som gör en bedömning av ojämnheterna så att du har något bevis för att felet existerar när du bestrider din faktura
 
Tack, hussäljaren kommer imorgon för att granska golvet. Men eftersom han rekommenderat/skött kontakten med denna entreprenör känns det som om han håller honom lite om ryggen. Nu har jag mätt efter golvet lagts på men det ska väl ändå inte vara dessa mått.
 
Vilka toleranser som gäller för undergolv respektive ytskikt på golv regleras i Kap. 43.DC och kap. 44.BB i Hus AMA. För beläggning av parkett eller laminatgolv gäller att kraven i klass A skall vara uppfyllda. Dessa är detsamma för både undergolvet (plattan) och ytskiktet (färdiga golvet).

För buktighet gäller följande toleranser

Mätsträcka Tolerans
0,25 m +- 1,2 mm
2 m +- 3,0 mm

Det innebär alltså att på en sträcka på två meter får det högst förekomma en dal/topp på 3mm oavsett om det gäller plattan eller det färdiga golvet. Vad jag förstod av ditt tidigare inlägg så hade ni upp till 9mm, dvs 3ggr den acceptabla toleransen.
 
+-3mm blir ju 6mm? Åtminstone räknar vi toleranser på det sättet på jobbet. (Mekanik).
 
Jag kanske var lite otydlig när jag bara angav toleranserna utan att beskriva hur dessa skall tillämpas. I AMA finns detaljerade anvisningar hur buktighet mäts och följande definition gäller för buktighet, ”Avvikelse från rät linje i godtycklig sektion” Två mätsträckor på 2 meter och 0,25 meter skall användas. Inom samma mätsträcka med 2 meters rätskiva kan det finnas buktigheter som går både upp och ner, så att skillnaden mot en mitt-horisontallinje kan bli 6 mm. Men om man i sådana fall sedan mäter med den kortare rätskivan på 0,25 meter så är den toleransen med stor sannolikhet inte godkänd.

I Boorkens fall så hade han en på en 2 meters sträcka en dal på 6-9 mm. Enligt mätdefinitionen så får det högst avvika 3mm från en rät linje mellan två punkter, dvs dalen i det här fallet får inte vara djupare än 3mm. Hoppas att det blev lite tydligare!
 
  • Gilla
Bygga snyggt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.