Har en väldigt ojämn golvvärme på övervåningen. Det är varmt fläckvis på golvet.
På undervåningen funkar det perfekt. Tänkte man skulle försöka hitta felet själv men är relativt okunnig så tänkte be om hjälp här.
Det är En CTC electric värmepanna på undervåingen, termostater i varje rum och någon förderlare med rör som sitter en på under och en på övervåningen.
Vad brukar den vanligaste felkällan till dett vara?
 
Är det alltid vissa rum som är kalla och andra som är varma?
 
Är det hela slingor som inte är varma skulle jag gissa på att någon av styrdonen inte fungerar som de ska, eller att någon termostat felar. Enklast är ju att börja känna på utgående slang vid fördelaren. Alla rör i matande ände ska vara varma, returens temp kan variera något beroende på placering av slinga och längd.

Om det är ännu mindre fläckar kanske det finns luftfickor i slingan som inte matas bort med ordinarie flöde.
 
Rören på både retur och utgående är varma vid växlaren... I rummen är det bara fläckvis varmt på få ställen så skulle tro att luft är ett problem. Jag testade att fylla i lite luft i expansionskärlet och det verkar ha gjort susen.Har ingen manometer (ska fixa i morgon) så vet ej trycket.. Men visst skall det vara 0.5 bar i expansionskärlet? Dock skulle jag nog behöva lufta hela systemet ändå.. Är det något man kan göra lätt själv och isåfall hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.