P
Jag bor i en nybyggd 1-plans villa, tyvärr mycket problem, Jag har golvvärme i hela huset, men jag upplever att det är ojämn värme. Vissa partier är varma och riktigt sköna, andra partier kalla. 75% av golvytan i vardagsrum och kök är kall (styrs av samma termostat). Golvvärmen i grovrummet blir varm först när jag har termostaten på max och inte ens då upplever jag den som speciellt varm. Andra rum har jag den på mitten-isntällning och det ger bra värme.

Sammanfattningsvis ojämn värme. Är detta något jag skall förvänta mig eller är det ett fel?
 
Verkar som du har luft i systemet, pröva att stänga övriga slingor och lufta de som är kalla borde kännas vid fördelaren vilka som inte snurrar med.Brukar själv spola slinga för slinga med slang från tappkran till fördelaren och sedan en slang från den andra fördelaren till brunn etc. Stäng huvudventilerna innan fördelaren så du inte bakfyller pannan likaså stäng av cirk. pumpen så den inte går mot stängda ventiler.

mvh
 
P
Vet inte om jag blev så mycket klokare på ditt svar. Vad är en fördelare? Jag har fjärrvärme, ingen panna.
 
enginolo skrev:
Vet inte om jag blev så mycket klokare på ditt svar. Vad är en fördelare? Jag har fjärrvärme, ingen panna.
Fördelaren är där värmen fördelas ut till de olika slingorna. Där sitter även ventilerna som styrs av termostaterna.
 
P
och hur skulle avluftningen gå till, ska jag spola med kranvatten? Låter ju komplicerat.
 
peternicklas
Tror du ska ta och ringa till en VVS firma och låta de hjälpa dig att få igång systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.