Hej,

Har en estetisk fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Det är nämligen så att jag har en ojämn vägg vilket innebär att glipan mellan bänkskiva och kakel är väldigt ojämn. Skivan är ca 4 meter lång och första metern längst ut på bänkskivan är glipan ca 4 mm och smalnar sedan av till att det inte är någon glipa alls sista metern på andra sidan.
Jag undrar hur man snyggast fogar detta. Bör jag ha en lika bred fog ut mot bänkskivan hela vägen eller ska den "smalnas" av ju mindre glipan blir?

Vad är standard bredden på en mjukfog?

Sen undrar jag också varför man ska använda silikon och inte vanlig byggfog som kan målas över ifall färgen förändras under tidens gång (Solen kommer nämligen ligga på fogen hela dagen).

Tack på förhand.
 
Anledningen till att man använder silikon är att det tar upp rörelser. Med en hård fog får du sprickor med tiden.
 
Förstår inte riktigt. Kan du visa en bild?
 
E
Lägg fogen jämnbred hela vägen. Man kan peta i bottningslist i springan för att hindra att fogen flyter undan där springan är som störst.
 
Crossfire skrev:
Sen undrar jag också varför man ska använda silikon och inte vanlig byggfog som kan målas över ifall färgen förändras under tidens gång (Solen kommer nämligen ligga på fogen hela dagen).
Det är nog inga problem att använda en bra byggfog istället för silikon. Men jag tror inte det blir så snyggt att måla över den vid behov, lite pilligt där mellan kakel och bänk. Enklare då att skära bort den gamla fogen och lägga ny.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
nikasp
Jag har silikonat mellan skiva och kakel i tre kök och inte hört att någon kör med latexfog där (även fast det finns antimögelbehandlad sådan). Jag ska efter ett halvår köra den senare varienten men det är bara ändarna av mitt kök där kakel och bänkskiva möter målad vägg.
 
Min erfarenhet är att silikon är mest smutsbortstötande och vattentåligt. Använder alltid våtrumssilikon.
 
Våtrumssilikon i samma färg som fogen mellan kalket. Du gör den 4mm hela vägen.
 
Tack för alla svar.

Ytterligare en fundering är att jag i ett hörn kommer få 3 fogar som möts i ett innerhörn. Dvs silikonfogen mellan bänkskiva och kakel, fogen som går lodrätt jäms med kaklet mot en vanlig gipsvägg samt en till silikonfog som kommer från bänkskiva nummer två.

Två frågor kring detta.
1. Den lodräta fogen, ska det vara byggfog?
2. Hur löser jag hörnet? Vilken strängs läggs först? ska den sista fogningen gå över de andra två?

Tack på förhand
 
1, kör silikon

Byggfog/latexfog är generellt väldigt dålig att foga med. Kan fungera att foga mikroskopiska glipor som inte rör sig. Måste alltid målas över, eftersom den annars vittrar sönder och gulnar.

Det finns en bättre fog som baseras på "ms polymer", ex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-Rapid-2000030746/

Finns motsvarande produkt hos mer renodlade färgbutiker, såväl som byggmax och Jula. Den typen brukar kallas lim, men fungerar väldigt bra även som fogmassa. Den får en konsistens ungefär som silikon, lika elastisk, spricker aldrig, men går att måla över, behöver inte målas. Nackdelen är att den har avsevärt längre torktid än latex, och dyrare. Och bör inte övermålas med lösningsmedelbaserad oljefärg (modern vattenbaserad "oljefärg" går bra). Jag har använt den som alternativ till latex/byggfog, med väldigt gott resultat. Jag har inte vågat ersätta silikon med den, kanske går.

Blev själv tipsad om den i en tråd här på byggahus.
 
hempularen skrev:
Byggfog/latexfog är generellt väldigt dålig att foga med. Kan fungera att foga mikroskopiska glipor som inte rör sig. Måste alltid målas över, eftersom den annars vittrar sönder och gulnar.
Tror det råder lite begreppsförvirring här. "Byggfog" och "latexfog" är för mig inte samma sak. "Latexfog" köper man t.ex. på Hornbach för 10:- för en tub (eller kanske lite mer om man väljer något fancy märke). Den använder man på ställen där man fått mindre glipor, t.ex. mellan foder och sneda väggar inomhus. Sen målar man över den. Den får en relativt sträv yta och gulnar med tiden (om den är vit). Den är inte heller särskilt elastisk.

"Byggfog" däremot är betydligt dyrare, kanske upp emot 150:- för en tub av bra kvalitet. Den kan baseras på t.ex. MS Polymer (som tar evigheter att torka). Eller så finns isocyanat-baserade fogtyper som torkar betydligt snabbare, får en glattare yta, fäster på "allt", gulnar inte, är övermålningsbara och betydligt mer elastiska än latexfog. Denna typ av fog lämpar sig nog väl till TS ändamål även om jag själv skulle valt silikon då silkon förmodligen får den glattaste ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.