Hej!

Vi har flyttat till en villa från 1957 med teakdörrar och teakfönster. Underhållet av dessa är lite eftersatt och jag har påbörjat projektet att slipa och olja in dem.

På första paret fönster gick det utmärkt att slipa bort allt grått trä i underkant av fönstret med slipmaskin, slipa lätt för hand med 240 papper på resten av fönstren, sedan olja in med Nordsjö ädelträ-olja för ett gott och jämnt resultat.

Näst på tur var en dörr på garaget med mycket grått trä i nederkant av dörren. Samma metod tillämpades på denna dörr men resultatet blev inte alls lika bra.. det blev väldigt ojämnt och flammigt där nedre delen av dörren blev mycket rödare och mörkare.

Förstår att det sugit ojämnt av oljan och därav blivit flammigt, men jag då jag tycker övre delen av dörren är vackrare undrar jag:

• Har jag någon möjlighet att ljusa upp de mörka partierna? Eller är enda alternativet att slipa hela dörren ren och olja in allt på nytt?
• Kommer färgen att jämnas ut efterhand som väder och vind får verka på dörren och jag oljar in årligen?

Tack på förhand!
 
  • Trädörr med vertikala panelbrädor och svarta pluggar i varje bräda. Den nedersta delen av dörren är ojämnt infärgad med mörkare och rödare partier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teakdörr med ojämnt resultat efter inoljning, mörkare partier i nederkant. Verktyg och oljeburk på marken, tegelvägg och gröna blad intill dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagedörr av teak, där nederdelen är mörkröd och ojämnt flammig efter inoljning. Dörren har svarta beslag och omges av röda tegelstenar och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.