...kolla den här annonsen, särskilt bilden med skåpsängen...

Kakelugn och Skåpsäng

Kolla taket, taklisten, bröstpanelen, färgsättningen, dörrarna o dörrfodren... Vilken dröm!

Ska vi gissa att alltihop är rivet om ett år?
 
Dröm för vissa - besvärligt för andra
 
Jo, det låter ju som om allt ska rivas eftersom de skriver att man gärna får ta både dörrar, karm och foder... "Före 31/5 -07" måste det hämtas, så det låter ju som om de tänker riva rasket nu i sommar. Där är t.o.m. målade väggfält ser det ut som. Sorgligt...

Den skåpsängen hade det varit kul att lägga bud på, om jag inte hade bott 100 mil därifrån eller nåt. Här i södra Sverige är den väldigt exotisk.
 
Hu vad hemskt, det ser ut som vår övervåning. Ingen har bort där uppe sedan första hälften av förra seklet. Vårt trägolv har nednötta fördjupningar innanför trösklarna.

Fönstrena är utsökta, tycker jag, med små synliga träpluggar som håller ihop bågarna, men tyvärr från innan den tiden när man hade innanfönster. Kallt, burr! Fönstren är det största problemet om vi skulle vilja använda övervånongen någon gång. Jag funderar ofta på hur man ska göra för att få dem att fungera bra idag. Besvärligt var ordet.

Det rivs/ruttnar ned många sådana hus som i annonsen i norra sverige. Det här ser ut att vara en liten stuga men jag känner till flera praktfulla hus i en radie av två mil från huset i annonsen ( om det ligger vid "Visa på karta/satellit "). Särskilt en stor parstuga i två fulla våningsplan som i stort sett stått orört sedan förra sekelskiftet. Tack och lov har delägarna investerat i plåttak annars hade det inte varit något kvar idag.
 
Eftersom det är i Jämtland vet vi ju inget om bakgrunden. Det finns oerhört många hemman som bara står, eftersom det är så svårt att livnära sig där. Då kan det ju vara bättre att städa i tid och sälja till någon som blir gladare. Men sorgligt är det, hela norrland vimlar ju av liknande hus som står ensamma och förfaller.
 
V skrev:
Fönstrena är utsökta, tycker jag, med små synliga träpluggar som håller ihop bågarna, men tyvärr från innan den tiden när man hade innanfönster. Kallt, burr! Fönstren är det största problemet om vi skulle vilja använda övervånongen någon gång. Jag funderar ofta på hur man ska göra för att få dem att fungera bra idag. Besvärligt var ordet.
Besvärligt? Problem? Hoppas du skrivit detta med glimten i ögat.

Är du seriös - prova att lägg in en fråga härinne till oss som lever gott o bekvämt (o billigt) med våra handgjorda gamla fönster hur vi bär oss åt. Eller sök på gamla inlägg i ämnet.

Det finns massor av tips o erfarenheter att hämta här!
 
En sådan kakelugn har vi i vårt sovrum, sprucken på samma ställen också :)
Som tur är har vi några hela plattor att sätta dit när vi ska mura om den
 
Precis som redan sagts så finns det mängder av gamla hus som "blivit över" när flyttlassen i långt mer än 100 år hela tiden gått från landsbygden till storstäder och universitetsorter.

Först har de fungerat som sommarstugor och sommarboende när man kommit tillbaka och hälsat på, men eftersom dagens fritidshus skall ligga antingen i skärgården eller vid skidbacken så har en massa stugor blivit över. Fastighetspriserna där är så pass låga att det är skrattretande. Det finns inga möjligheter att få tillbaka några pengar vid en försäljning genom att underhålla och renovera. Mäklarna har för länge sedan slutat att ta emot alla dessa hus som vanligen säljs för femsiffriga belopp, om de säljs.

Visst kan man kalla det kulturskymning och lite annat, men det finns inte så mycket att göra om vi inte skall ha någon statlig fond som går in med en massa miljarder för att göra landsbygden till ett stort friluftsmuseum.
 
Tja, på sätt och vis inser jag att du har rätt, Swetrot. Men det är ganska melankoliskt i alla fall.

Här i södra Sverige där det går att hitta jobb och livnära sig, så att folk bor kvar, är husen i stället sönderrenoverade med bytta fönster, mexifasader, konstiga tillbyggnader och sånt. Så jag som är sörlänning är inte särskilt van vid att se orörda gamla hus, därför reagerar man starkt.

Men visst förstår jag dilemmat; människor kan ju inte bo där det inte går att försörja sig. Och fritidshuset vill man gärna ha nånstans som det inte tar ändlöst många timmar att åka till. Tar det en hel dag att åka till fritidshuset så åker man inte dit mer än ett par gånger om året. Och åker man dit så sällan blir det helt enkelt för jobbigt att hålla efter gräs, sly, flagande målarfärg och läckande tak. Varje besök blir ett arbetsläger. Då är det nog lätt hänt att när den gamla generationen, som hade vuxit upp på orten, är borta så skaffar nästa generation ett fritidshus som ligger någon annan stans.

Man skulle önska att husen ginge att flytta. Det är kul att se att gamla hus faktiskt flyttas ibland, för även om det är en droppe i havet så är det ändå något.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.