Hej. Ska göra vedeldad bastu i fristående gammal tvättstuga. Nu finns en ihop sjunken platta som är gjuten på en stenbädd. Tänkte bila loss den och och jämna till stenbädden som blir kvar med singel, sen regla upp ett gles spikat golv av gran trall. Själva huset står på en leka kant som är uppmurad runt om. Så jag får en bra ram av leka runt det nya golvet. Någon som har erfarenhet av liknande ? Eller några tips Elle invändningar kanske? min tanke är att kunna glöta med vatten i bastun som sedan dräneras rakt ner genom golvet. Då golvet inte kommer ha några väggar stående på sig kommer jag lätt kunna byta ut det om det blir dåligt.
 
Ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

Kjell
 
Funkar.

Men finns risk att det blir för mycket kallluft kring golvet.

Har en kompis som hade liknande och hade svårt att få bra temp.

Bästa är ju en plastmatta med rejäl avrinning etc. Men en annan budget då såklart...

Lycka till!
 
Det kommer inte vara någon inluft under golv, men det är ju kylan man funderar på ändå. Hade din kompis tilluft genom golvet pianist?
 
Kommer faktiskt inte riktigt ihåg... Ganska många år sen...
Men jag minns att han hade glesgolv och det blev aldrig riktigt varmt i bastun... Han sa att han skulle göra om det men det blev aldrig gjort vad jag vet...
 
Tror inte det blir nåt problem med dålig värme med din lösning, du har ju inte fritt inblås från springgolvet. jag har ett springgolv och bastun står på plintar. Det funkar det också men nu den här tiden när det kan vara -20 grader och det ännu inte finns snö att skotta upp runt väggarna så får man elda rejält för att få upp värmen. Vintertid så har jag frånluften stängd medan jag eldar då går det bättre. När det väl har kommit snö så jag kunnat skotta igen glipan mellan mark och vägg (och då motsvarar det ju din situation) så är det inga problem att basta trots -33 grader.
 
S
jag tycker det till och med går snabbare att få upp värme i en springgolvsbastu.
om agget får en syrekick elle nåe
 
DSC_0106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den gamla plattan är isär slagen.

DSC_0141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dörren som blir in till omklädningsrummet är isolerad.
Vindpapp ditspikad mot insida ytterpanelen.
 
Redigerat:
DSC_0151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
detdär blir kanon!
 
Totte_S
Har bekanta med en stor (säkert 10m2 basturum) vedeldad bastu i Luleå skärgård med "springgolv". Dessutom byggt i ett hus på höga plintar med fritt blås under huset. Aldrig problem med värmen där. Se till att få upp lavarna högt på väggarna bara så man kan komma undan golvet om man vill. (Veklingar och barn längst ner, kvinnor och män med hår o annat på bröstet högst upp ;-) )
Inget går upp mot en rejäl tvagning inne i bastun med mycket vatten man kan slabba med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.