Hej,

Vi bor i ett hus som ursprungligen var ett sommarhus byggt i slutet på 50-talet och sedan tillbyggt i olika etapper.

Köket, som utgör större delen av det urspungliga huset, har helt oisolerat golvbjälklag. Ingen höjdare att gå ut på det golvet barfota en vintermorgon...
Nu har vi planer på att göra om delar av köket och jag fundera på att försöka isolera golvet. Krypgrunden är för grund, det går inte att komma in där, och det är för lågt i tak för att kunna bygga på höjden. Återstår att försöka få in isolering i golvet.

En tanke som slog mig var att ta upp ett hål i varje ände av varje "fack" i bjälklaget och blåsa in lösull. Är det någon här som har erfarenhet av något liknande eller som har anda ideer?

Hälsningar
Anders
 
Finns firmor som gör detta. Jag skulle kolla med dem. Jag tror inte detta blir så bra om man gör det själv. Men det kanske inte är några problem när man har snackat med dem...

Samtidigt får man höja en varningens hand. kontrollera din krypgrund på sommaren, så du inte får fuktproblem där efter din isolering.
 
Finns det någon bottenskiva under dina reglar då? För det hjälper ju föga att blåsa in lösull om du inte har någon botten. Och har du en botten så kan du ju riva upp ditt golv (om du vill/orkar/känner) och lägga vanlig isolering där.

Har du ingen botten så måste du riva upp ditt golv och försöka få till någon botten under dina reglar vilket ju kan bli lite knepigt närmast väggen om du inte kan krypa under :)

- M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.